Hem Kompositörer Intervjuer Artiklar Recensioner Kalender Nyheter Länkar Redaktionen Forum

Mother 1+2 Original Soundtrack

Mother 1+2 Original Soundtrack är faktiskt inte, som man lätt kan ledas att tro av namnet, något originalsoundtrack. Spelen Mother och Mother 2 (som även gavs ut i USA, då med namnet Earthbound) släpptes i Japan tillsammans som en remake till Game Boy Advance år 2003, och då passade man även på att göra en ny cd fullmatad med Mother-musik. Mother 1+2 Original Soundtrack är utvalda låtar från dessa spel remixade i ny tappning. Några av sångerna från Mother lär för övrigt kännas igen av dem som spelat Super Smash Bros-spelen, där Ness från Mother/Earthbound är en av de spelbara karaktärerna.

Huvudkompositörer för Mother-serien har alltid varit Keiichi Suzuki och Hirokazu ”Hip” Tanaka. Vem som har skrivit vilka låtar har tidigare varit lite oklart för mig, men betraktat utifrån den här skivan verkar tendensen vara att Suzuki står för melodi och upbeat, medan ”Hip” Tanaka (som även producerat albumet) fixar de mer ambienta, eller allmänt skumma, låtarna. Detta är dock ganska grovt generaliserat. Tredje kompositören Hiroshi Kanazu har bara skrivit en av de 26 låtarna, och bör således knappt få mer utrymme i recensionen nu.

Skivan inleds med ”Mother Earth”, samma komposition som inleder spelet Mother. En stillsam och vacker sång som visar att Tanaka behärskar det lugnare tempot också. Den påminner till viss del om densammes inledning till Metroid, men är här endast lätt melankolisk istället för totaldyster.

Keiichi Suzuki är liksom Hip Tanaka en allkonstnär. Han sjunger och spelar gitarr och keyboard i bandet Moon Riders, han har skrivit musik till filmer och reklam, varav den senaste var Zatoichi med Takeshi Kitano, och han har även då och då skådespelat själv i filmer. Influenserna från 60-talets (dröm om) Amerika är påtaglig, men med de syntiga och underfundiga melodierna har Suzuki hittat en egen nisch. ”Pollyanna (I Believe in You)” är helt enkelt enkel och bra pop från Suzuki, popmusik inspirerad av Beatles och Beach Boys (samt många fler: följ denna länk) vilka skivor som är inspiration för Suzuki och Tanaka) men destillerat till själva kärnan. Originalet var ju begränsat till tre ljudkanaler, och denna version fångar originalets känsla på pricken.

Men en stor del i skivan har även arrangörerna Kimitaka Matsume, Tomoko Kataoka och Kenji Kondo. ”Reconstructed by” står det i cd-häftet och det är verkligen en respektfull rekonstruktion med hjälp av högkvalitativa syntar och riktiga instrument där det passar. Rent tekniskt finns det enligt min åsikt inget att klaga på, om man är ute efter varsamt och fantasifullt uppdaterad retro. Utförandet är snyggt och varierande utan att vara pretentiöst, respektfullt utan att bli stelt.

Om visselvänlighet fanns med i bedömningen (och det gör det ju!) skulle Tanakas ”Humoresque of a Little Dog” hamna högt. En lättsam countryinspirerad låt med både bastuba och banjo. I ”Wisdom of the World” som är en mycket melankolisk melodi, hörs jorden mullrande i bakgrunden och ”TWINKLE Elementary school” utmärker sig genom lekfulla elektroniska ljud som ohämmat skuttar omkring i ljudbildens bakgrund.

Än mer leksam är den första inkarnationen av ”Eight Melodies” (namnet kommer från att man i spelet hittar 8 små melodier för att besegra en ondskefull utomjording) där melodierna spelas på ”Toy Piano”, ett leksakspiano alltså. ”Eight Melodies” återkommer i spår 10, här med full uppsättning av (synt)instrument. Det är ett avslappnande och nästan meditativt musikstycke, som mycket effektfullt övergår i en bombastisk version av ”Mother Earth” för att slutligen avslutas med de åtta melodierna igen. Det formar efter skivans första 20 minuter ett avslutande crescendo för låtarna från Mother. Därefter följer låtarna från Mother 2.

Några guldkorn från detta är ”Twoson’s Theme”, en ren poplåt. Melodisk sådan är även ”Winter’s Theme”. ”Lucky Nice Blues” är en ren blueslåt som är riktigt svängig. Börjar i moll, sen dur med många små variationer under låtens gång.

”Hotel” är först som östeuropeisk folkmusik med elorgel och psykedeliska inslag. Sen lite fågelkvitter. Sedan bakgrund med rymdambiens + akustisk gitarr. Hela låten är 1:08 lång; kort och gott Hip Tanaka i högform. Den avslutas med svagt havsbrus och måsskrik, en sömlös övergång till nästa låt ”Summer’s Theme”. Det är sammantaget stor variation, mycket värme och många små roliga detaljer i Mother 2-kompositionerna. Enstaka låtar finns där det inte händer så mycket, men säg det RPG som undviker den musikaliska fallgropen.

Mother 2 innehåller inte så många (konventionella) melodier, men det tar de igen rejält i den sista låten, ”Smiles and Tears”. Det är också den klart längsta låten på skivan, men det tänker man inte på. Den är en trogen remix, och innehåller även en liten, men mycket stämningsfull röstsampling, precis samma som i SNES-spelet. Allting annat är nytt, och låter fylligare och mjukare än SNES-originalet.

Och så en liten sak som väl egentligen inte har så stor betydelse; av någon anledning känns Mother 1+2 Original Soundtrack mycket trevligare ur högtalare än hörlurar. Vet inte varför, men det känns fint när hela luften darrar av Mother-musik. Lika varsamt som Tanaka satt och provade Famicom-ljud när det begav sig har syntarna ställts in. Det är massor med skojiga variationer på ljuden, men de har alltid en funktion att fylla. Vidare känns det aldrig som en konflikt mellan syntlåtarna och de med riktiga instrument, utan snarare att de kompletterar varandra.

Skivans uppdelning i Mother respektive Mother 2-låtar gör att det nästan känns som två separata skivor, något som jag inte ser som något negativt. Precis som spelet till GBA är detta en 2-in-1! Mother 3 lär även vara på gång till GBA. Vem som gör musiken till det är än så länge oklart, men det skulle dock vara mycket förvånande om inte Tanaka och Suzuki får förtroendet ännu en gång.

Famicom-retro verkar vara inne för tillfället, se bara på de samlingsbara små skivorna i Famicom Game Sound Collection. Jag har dock svårt att motivera mig att köpa dem, det är liksom inget nytt. Men Mother 1+2 Original Soundtrack bara osar av nyskapande ambition och spelglädje på flera plan, och det märks att det är en serie som skaparna, även de bakom musiken, har varit och är fortfarande personligt involverade i.

Av David Wallgren [2005-12-12]

Kompositörer
Keiichi Suzuki
Hirokazu Tanaka
Hiroshi Kanazu

Arrangörer
Kimitaka Matsume
Tomoko Kataoka
Kenji Kondo

Artikelnummer
TOCT-25125

Utgivet: 20 augusti 2003

Speltid: 61:37

  1. Mother Earth
  2. Pollyanna (I Believe in You)
  3. Bein' Friend
  4. Humoresque of a Little Dog
  5. Eight Melodies (Toy piano Version sx)
  6. Wisdom of The World
  7. TWINKLE Elementary School
  8. Snowman
  9. The Paradise Line
  10. Eight Melodies
  11. Onett's Theme
  12. Twoson's Theme
  13. Threek's Theme
  14. Saturn Valley's Theme
  15. Bicycle's Theme (Kurukuru Pedal)
  16. Winter's Theme
  17. Hospital Dub (Call the Doctor)
  18. Lucky Nice Blues
  19. Fourside (Held in the Skyscraper)
  20. Hotel (Pearl Necklace)
  21. Summer's Theme
  22. Ramma's Theme
  23. Eight Melodies
  24. Light of Life
  25. Because I Love You
  26. Smiles and Tears


4.5 av 5


Hobo Nikkan Itoi Shinbun (”Itoi's nästan-dagliga tidning” som norpat adressen 1101.com är en säregen webbtidning som drivs av den lika säregne Shigesato Itoi.

Itoi är mannen bakom Mother-serien. Han är även god vän med Shigeru Miyamoto. I samband med re-releasen av GBA-remaken Mother 1+2 genomförde Itoi en serie intervjuer med Keiichi Suzuki och Hirokazu ”Hip” Tanaka, där de bland annat avslöjar att det första Suzuki fick veta om sin samarbetspartner var att han spelade i reggaeband.

Sedan får jag passa på och berömma det riktigt snygga omslaget. Mest rött är det, med en liten ... Mr. Saturn tror jag han heter, som kikar fram lite varstans. T ex här!

Bound Together - Earthbound Remix Project

Ett imponerande projekt av några av de mest kända hobbyremixarna av spelmusik. 31 låtar från Mother 2, helt gratis!

Till toppen© 2001-2012 Spelmusik.net