Musiken från fansen

Under de senaste åren har talangfulla musiker stigit fram och tillsammans arrangerat musik från tv-spel. I och med sidor som VGMix och OverClocked ReMix har musiken från fansen blivit riktigt stor. Självfallet är kvalitén på den arrangerande musiken varierande, men stundtals är den riktigt bra.

OneUp Studios och KFSS Studios (Kennedy Family Sight and Sound) är två musikföretag som inriktar sig just på arrangerad musik. Man kan dra i med det klämkäcka uttalandet ”Musiken är skapad av fansen - till fansen”. Men vad har då dessa två företag gemensamt, vad har de skapat och vad är deras framtidsplaner?

OneUp Studios är ett av de två stora företagen som jag kommer nämna i denna artikel. Bakom företaget står Mustin och Dale North, som tillsammans med ett flertal musiker spelat in albumen Time & Space - A Tribute to Yasunori Mitsuda, och nu senast The Very Best of SEGA. OneUp Studios riktmärke är att inrikta sig på jazzmusiken, och det skulle inte alls förvåna mig om vi i framtiden får se ett album som bara består av jazzmusik från kända tv-spel.

Vad har de producerat?

Som jag nämnt tidigare så har OneUp Studios i dagsläget hunnit med att producera två album. Det första är en hyllning till Yasunori Mitsuda, vilket innebär att musiken på skivan är hämtad från Chrono Trigger, Chrono Cross och Xenogears. Albumet kom i två versioner, där den ena har en blå och den andra en grön framsida. Den första versionen som kom var den gröna, men det är ingen skillnad på produktionsnumret på de båda utgåvorna.

Men vad är det då för skillnad på de båda versionerna? Förutom den uppenbara skillnaden på framsidan, så innehåller den senare versionen, den blå, ett par låtar som inte fanns med i den gröna. Även ljudkvalitén är kraftigt förbättrad i den blå versionen, vilket resulterar i att OneUp Studios bara säljer den blå. Om du är mer intresserad av just detta album kan du läsa vår recension.

Det andra albumet som de nyligen har släppt är The Very Best of SEGA. Albumet är en hyllning till SEGA:s spel, och innehåller arrangerade låtar från bland annat Streets of Rage 2 och Phantasy Star. På grund av problem med rättigheter för några av låtarna finns de att ladda hem gratis från OneUp Studios hemsida istället för på CD:n.s

Vad är på gång?

The Very Best of SEGA ingår i en serie som OneUp Studios kallar ”Very Best of…” Det är tänkt att det ska komma fyra album sammanlagt med den bästa musiken från olika spelföretag. SEGA är alltså det första företaget som är representerat. Vilka de andra tre blir är ännu inte bestämt. Dock så cirkulerar rykten om Konami, Capcom och Nintendo.

Förutom ”Very Best of…” så har OneUp Studios hand om projektet Xenogears Piano Album. Precis som det låter så kommer albumet bestå av arrangerad musik från Xenogears, i form av pianomusik. När detta album ska släppas är inte klart ännu. OneUp Studios har även nämnt att de är intresserade av att göra ett album med latinoinfluerad musik. Mustin jobbar även tillsammans med The OneUp Mushrooms, som är ett jazzband som spelar spelmusik. Om en skiva med musik från detta band, ett latinoalbum, Xenogears Piano Album eller ett nytt album i ”Very Best of…”-serien kommer detta år är oklart. Mustin har dock sagt att de ska släppa minst ett nytt album detta år, bortsett från The Very Best of SEGA. Helt klart så har vi mycket att se fram emot från OneUp Studios.

Bakom KFSS står Stephen Kennedy. I likhet med OneUp Studios så var deras första album ett hyllningsalbum, denna gång ämnat att hylla Nobuo Uematsu. Efter detta album har de släppt Squaredance, och i dagsläget har de två album på gång. Tyvärr så har Stephen Kennedy varit borta från musikscenen ett tag nu, då han har flyttat till Alaska. Han har dock kommit igång igen, och vi kan vänta oss en hel del spännande saker från KFSS i framtiden.

Vad har de producerat?

KFSS har producerat två album i dagsläget: A Tribute to Nobuo Uematsu, och Squaredance.

A Tribute to Nobuo Uematsu innehåller, precis som det låter, musik från Nobuo Uematsu. Detta innebär att låtar från Final Fantasy-serien, Chrono Trigger och Front Misson: Gun Hazard finns med. Albumet har släppts i två versioner, och en tredje är planerad. Den första går under beteckningen Gold Edition och är endast tryckt i 1 500 exemplar. Detta gör albumet till ett av de mest eftertraktade spelalbumen någonsin. Allt i denna utgåva är fantastiskt presenterat med utmärkt papperskvalitet, snygg layout och snygga skivor.

Den andra utgåvan är tryckt i 3 000 exemplar och finns fortfarande att köpa. Detta album innehåller bara en skiva, jämfört med Gold Editions två. Om man inte är beredd att betala runt 1 000 kr för Gold Edition så kan man få denna, som går under namnet Silver Edition, för $15.

Den tredje utgåvan är inte klar än, utan ligger fortfarande på planeringsplanet. Den går under beteckningen Unlimited Edition, och den enda skillnaden jämfört med Gold Edition är att den innehåller en ny låt. Hur många exemplar som kommer att tryckas eller när den släpps är ännu inte bestämt.

Albumet Squaredance innehåller arrangerad musik från spel producerade av Squaresoft. Den begränsade upplagan (Limited Edition) består endast av 1 000 exemplar, och är sedan länge slutsåld. Denna innehåller två skivor med musik, i jämförelse med standardversionen som bara innehåller en. Dubbelt så mycket musik i den begränsade upplagan med andra ord. Standardversionen finns fortfarande att köpa på bland annat AnimeNation, Gamemusic och Majesticmix.com.

Vad är på gång?

KFSS planerar att släppa ett album som liknar Squaredance nu i sommar. Albumet går under beteckningen Trance Album. Den stora skillnaden med det här albumet är att musiken inte bara är hämtad från Squaresoft-spel. Här finns musik från bland annat Halo och The Legend of Zelda: Ocarina of Time. En annan skillnad i jämförelse med tidigare album är att detta inte kommer innehålla musik som skiljer sig mellan första utgåvan och standardutgåvan. Den första kommer alltså inte, till skillnad mot Squaredance, innehålla en extra skiva med musik. Den kommer istället ha en lyxigare förpackning.

KFSS har även nämnt två andra album som kan tänkas släppas efter Trance Album. Det rör sig om Final Fantasy IV Guitar Album och ett ”Acoustic Album”. Dessa är dock långt ifrån klara.

Sammanfattning

Man ska absolut inte underskatta musiken som är arrangerad av fansen. Stora musiksajter som VGMix.com expanderar ständigt, och det märks att det finns många bra musiker ute i världen. Att underskatta dessa vore en skam, och jag rekommenderar alla att ta sig en titt på de album som OneUp Studios och KFSS Studios har släppt. Om inte annat för samlarvärdet då speciellt de album som KFSS har släppt är riktigt värdefulla idag.

Av Christopher Federsel [2004-05-12]

Time & Space - A Tribute to Yasunori Mitsuda

Time & Space - Blå versionen