Star Ocean: Till the End of Time
Original Soundtrack Vol. 1

Det var efterlängtat och blev hyllat av många, men rollspelet Star Ocean: Till the End of Time till PlayStation 2 var för mig ingenting annat än en gigantisk besvikelse på nästan alla plan. En fullkomligt ointressant story, ett förvirrat stridssystem, totalt nollställda karaktärer och tråkiga miljöer borgade för att göra spelet till en pina för undertecknad, som hade väntat i sex år på uppföljaren till Star Ocean: The Second Story. Då hjälpte det föga att utvecklarna haft den goda smaken att döpa en birollskaraktär till Niklas och ett vandrarhem till Iron Maiden.

Men nu är det som bekant inte spelet vi är här för att dissekera, utan soundtracket. Ännu en gång står arbetsnarkomanen Motoi Sakuraba för all musik, och att han numera klassas som en av de största kompositörerna i den här branschen råder det ingen tvekan om när man får se vilket ambitiöst jobb Team Entertainment har gjort med soundtracket till spelet. Om man som jag var snabb och köpte den limiterade utgåvan av volym ett innan den sålde slut, så medföljde ett läckert fodral med plats för resten av skivorna med musik från spelet, som förutom två dubbelskivor med originalmusiken också inkluderar två arrangerade album samt en skiva med bortklippta låtar. Huruvida man som lyssnare är beredd att slänga ut en halv förmögenhet på att fylla fodralet är dock en annan femma.

De båda volymerna är inte uppdelade på det kronologiska viset, utan utgivarna verkar ha resonerat att det blir för tvära kast mellan de lugnare spåren och de mer fartfyllda låtarna, och därför delat upp dem var för sig. Volym ett påminner en hel del om musiken i ett annat äventyr som utspelas bland stjärnorna, nämligen Xenosaga. Nu har inte Sakuraba som sin kollega Yasunori Mitsuda haft en hel orkester att tillgå, men resultatet är nästan lika imponerande. Öppnande ”The Dawn of Wisdom” är väldigt talande för hur majoriteten av materialet låter; det är oerhört pampigt på det där svulstiga och symfoniska viset. Även ”Starless Wavelets” är ett stycke av det dramatiska slaget, som framkallar bilder av enorma stjärnkryssare som glider fram genom rymden.

Om man var tidigt ute gick det att få tag på en sådan här box med båda soundtracken.

Eftersom soundtracket domineras av den typen av låtar som beskrivs ovan, så blir man lite extra glad när mönstret väl bryts, som i ”Lakes and Marches Without Doubt”. Det är ett närmast ambient stycke i jämförelse, och passar perfekt till den ödsliga rymdstationen i spelets inledning. Ännu bättre är skogstemat ”Chrysanthemum in Winter” som med sin kalla och symfoniska uppbyggnad transporterar lyssnaren till en tätbevuxen granskog där marken är vitfärgad av snö. Sedan kanske jag är ute och cyklar, men påminner inte ”Stafflower in Castle Town” om Michael Nymans suveräna ledmotiv till filmen Tecknarens kontrakt från 1982, både i arrangemang och i melodi?

Även om skiva nummer ett i mitt tycke är klart bäst, så inleder även andra skivan utmärkt, med syntballaden ”Ice Crystal”. Pianoslingorna som genomsyrar låten är så känslosamma att blodet fryser till - just det - is. Annars är det lite tunnsått med höjdpunkter på den lite svagare andra skivan, även om till exempel ”Influence of Truth Appearance” är ett bosstema av rang. Sen hittar vi spelets så kallade huvudtema i två versioner här, som går under namnet ”So Alone, So Sorrow”. Visst är det en vacker liten sak, även om man lite elakt skulle kunna se det som en sämre version av ”Theme of Rena” från mästerverket Star Ocean: The Second Story OST. Pianoversionen ska dock Sakuraba verkligen ha en eloge för, och lyssna för all del på den snabbare versionen på det andra soundtracket.

Volym ett av soundtracket tackar för sig med två låtar från spelets sluttexter. Den ena heter ”Despair Road” och är en ny version av ”The Dawn of Wisdom”, fast låten framförs med harpa, slagverk och piano istället. ”Brilliant Future” använder sig av det beprövade knepet att avsluta med en melodi från en speldosa; inte så originellt men likväl vackert. Att det sedan finns ytterligare ett soundtrack helt fullproppat med musik från spelet kan säkert te sig lite förvirrande, men läs även nästa recension så lovar jag att pusselbitarna kommer att falla på plats.

Av Niklas Lundqvist [2006-03-29]

Kompositör
Motoi Sakuraba