Metal Gear Solid 3: Snake Eater OST
Efter den lätta besvikelsen som uppstod när Konami gav ut de båda skivorna till Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty så hade man en del att bevisa när del tre slutligen nalkades. Harry Gregson-Williams var tvungen att övertyga oss om att han kunde göra mer än att förbättra ett redan klassiskt huvudtema. Den forne saxofonisten Norihiko Hibino behövde visa att den fina känslan han visat tidigare i serien ännu satt kvar i fingertopparna. Medan Rika Muranaka närmast var skyldig oss att sudda bort minnena från balladen ”Can’t Say Goodbye to Yesterday”, som förbryllade en hel spelmusikvärld för snart fyra år sedan.
Den första skivan öppnar med titelspåret ”Snake Eater”, som sjungs av amerikanskan Cynthia Harrell. Henne stiftade vi bekantskap med i Castlevania: Symphony of the Night, där hon stod för sången i ”I Am the Wind”, om någon nu minns den. Denna gång har hon fått betydligt bättre material att jobba med, då Norihiko Hibino skrivit ett alldeles förtjusande stycke som får alla som hör den att utropa ”James Bond!”. Detta är inte så tokigt som det låter, utan alla som slingrat sig igenom spelet vet att agent 007 och Snake faktiskt har en hel del gemensamt. Det känns bara logiskt att regissören Hideo Kojima ännu en gång pekar på var han får sin inspiration ifrån.
Titelspåret återföljs av spelets huvudtema, där Harry Gregson-Williams verkligen bevisar hur skicklig han är när han är som bäst. Tappys klassiska tema från de tidigare Metal Gear Solid-spelen görs här i en om möjligt ännu pampigare version än i Sons of Liberty. Den börjar som en lägereldsballad innan man fyller på med pompa och ståt, och innan dess har vår käre britt introducerat ett nytt tema som faktiskt hör till seriens allra största ögonblick. Tillsammans med ”Snake Eater” är det en grymt stark öppning på soundtracket. Nästan för stark, då inget av de resterande 40 spåren kommer i närheten av att matcha den här duon. Man bränner helt enkelt sitt krut för tidigt. Försöker man dock att bortse från detta så är mycket av det resterande på skivan inte dumt alls.
Egentligen skiljer sig inte musiken i Snake Eater så särskilt mycket från den i Sons of Liberty. Det är samma typ av upplägg som vi vant oss vid, med ”smyga runt”-musik och ”cut scene”-musik, blandat med en och annan techno-bit. Vad som gör musiken i Snake Eater så mycket bättre än den i föregångaren är att allt är gjort med mycket mer stil. Till att börja med så inbjuder spelets skogsmiljöer till mer spännande kompositioner än vad sterila och trista korridorer gör. Dessutom känns det som att kompositörerna har vågat ta ut svängarna mer för att ge de flesta låtar en egen karaktär. Då förlåter man lättare att spår som ”Shagohod” och ”KGBVSGRU” känns ganska så intetsägande.
Harry Gregson-Williams klarar sig betydligt bättre i Snake Eater än under hans första äventyr som spelmusikkompositör. Hans bidrag känns mer fokuserade och medryckande, även om ett par låtar kan uppfattas som något ointressanta. Men han briljerar verkligen stundtals, som i ”Across the Border ~ Snake Meets The Boss” där det nya huvudtemat vävs in på ett storartat sätt. I det maffiga stycket ”Virtuous Mission” hörs det onekligen att Gregson-Williams har hämtats från filmens värld, på ett positivt menat sätt. Dessutom firar han stora triumfer med sina snabba stråkattacker som de i ”Sidecar”-låtarna på andra skivan. Sedan är ”Debriefing” ett synnerligen mäktigt avslutningsnummer.
Precis som sist så gör Norihiko Hibino en imponerande insats. Det är han som står för musiken där Snake utforskar sina omgivningar och även de där han möter sina ärkefiender. Ett bra exempel på det förstnämnda återfinns i ”On the Ground ~ Battle in the Jungle”, där Hibino låter djungelrytmer och svängiga hårdrocksgitarrer samsas om utrymmet. Han lyckas också över förväntan med sin bossmusik, vilket känns betryggande då medlemmarna i Kobra-enheten alla förtjänar en plats i Metal Gear-historien över klassiska skurkar. ”The Fury” bjuder på ömsom suggestiva tongångar, ömsom tunga partier, medan ”Clash with Evil Personified” (Volgin, förstås) är en riktig höjdare.
Rika Muranaka, då? Nja, det vill sig inte riktigt för den forne toppkompositören, med bland annat hittills oöverträffade ”The Best is Yet to Come” från första Metal Gear Solid på meritlistan. Denna gång ger hon sig i kast med ytterligare en pianoballad med jazziga förtecken, med den oprövade Elisa Fiorillo på sång. Även om det inte är lika uselt som senast så är det inte heller vidare bra, då låten mest såsar på utan att komma någon vart. Då hade det smakat mycket bättre med Starsailors finstämda ”Way to Fall”, som dock är exklusiv för den japanska versionen av soundtracket.
För att visa sin givmildhet har Konami den här gången bjudit på en massa godis i form av ”healing tracks”, småroliga låtar skrivna av personer med suspekta artistnamn som Chunk Raspberry och Sergei Mantis. Det är dock svårt att greppa kopplingen till Metal Gear, förutom i den tillbakalutade varianten av seriens huvudtema i ”Old Metal Gear”, som är riktigt fin. Mer bonusmaterial av den sorten skulle definitivt vara välkommet.
Mina fördomar kring kompositörer av filmmusik som inte begriper essensen av medryckande melodier i spel kommer här lite på skam, då soundtracket till Snake Eater faktiskt är det bästa jag hört på mycket länge. Det bevisar om inte annat att filmmusik och spelmusik kan fungera strålande i symbios.
Av Niklas Lundqvist [2005-10-04]
Kompositörer
Norihiko Hibino
Harry Gregson-Williams
Rika Muranaka
Artikelnummer
KOLA-089~90 (japanska utgåvan)
Utgivet: 15 december 2004
Speltid CD1: 71:47
- Snake Eater
- "Metal Gear Solid" Main Theme (Metal Gear Solid 3 Version)
- CQC
- Virtuous Mission
- On the Ground ~ Battle in the Jungle
- KGBVSGRU
- Shagohod
- Operation Snake Eater
- Mission Briefing
- Across the Border ~ Snake Meets The Boss
- Eva's Unveiling
- Ocelot Youth ~ Confrontation
- The Cobras in the Jungle
- The Pain
- The Fear
- Fortress Sneaking
- Underground Tunnel
- The Fury
- Surfing Guitar
- Sailor
- Salty Catfish
- Old Metal Gear
Speltid CD2: 65:42
- Battle in the Base
- Volgin, the Torturer
- The Sorrow ~ Everlasting Fight
- Clash with Evil Personified
- Sidecar - Escape from the Fortress -
- Sidecar - on the Rail Bridge -
- Takin' on the Shagohod
- Escape Through the Woods
- Troops in Gathering
- Life's End
- Last Showdown
- The Return of the MiGs
- Don't Be Afraid
- Eva's Reminiscence
- Debriefing
- Rock Me Baby
- Pillow Talk
- Jumpin' Johnny
- Sea Breeze
- Snake vs Monkey
Den japanska utgåvan ser ut så här.