Kong in Concert - An Arrangement Collaboration

Kong in Concert är namnet på ett remixprojekt som avslutades för snart ett år sedan. Projektet syftade till att remixa och arrangera om soundtracket till det klassiska spelet Donkey Kong Country, och det hela utfördes av ett antal mer eller mindre kända remixare. Låtarna är alltså gjorda enbart av fans, kostar ingenting och går att ladda hem från sidan dkcproject.ocremix.org. De flesta av musikerna som deltog har även bidragit med sin musik till sidan www.ocremix.org, varifrån projektet också startades. Har man tidigare lyssnat på remixar därifrån, så känner man säkert igen en del av artisterna som framträder på Kong in Concert, varav några av de mest kända är: Protricity, Vigilante, analoq, GrayLightning och zircon.

Så, hur låter då resultatet? Jag tycker faktiskt att de allt som allt har klarat sig bra. Vissa låtar ger verkligen originalen rättvisa, och är remixade på ett genialiskt sätt. Medan andra känns lite tunna och bristfälliga på flera punkter. Kvaliteten är alltså ojämn.

Först ut på låtlistan kommer Israfel med sin tolkning av spelets huvudtema. Ett riktigt mäktigt arrangemang i lite orientalisk tappning, som fick namnet ”Godiva in the Desert”. Arrangemanget är väldigt intressant och innehåller en hel del orkesterinstrument, tillsammans med ett arabisktinfluerat röstpålägg och därtill en syntbas som dunkar på i bakgrunden. En utmärkt låt att öppna med.

Sedan blir det jazz. Hemophiliac, en för mig relativt okänd remixare, ger sig i kast med låten som spelas då man springer runt på kartan. Originalet heter ”Simian Segue” och Hemophiliac har döpt sin låt till ”Swing, Monkey, Swing”, vilket är precis vad det handlar om; swingjazz. Här hör man en jazzig basgång, saxofoner och svängiga cymbaler. Tyvärr låter det som att allt i stort sett är gjort av syntar, något som stör en hel del när det handlar om jazz, en musikstil som är svår att få till bra med enbart datorprogrammerade instrument.

Bättre upp blir det för JigginJont, som har satt ihop en härlig variant av originallåten ”DK Island Swing”, här kallad ”West Coast DK Island”. Låten spelas på spelets första bana. Remixen inleds med ett vackert elpianostycke. Ett rent elpiano som slår ackord och ett annat med mycket dist spelar tillsammans. Ett fint röstpålägg introduceras, och efter en liten stund även en sordintrumpet som blir en skarp kontrast till det övriga. Mycket skön låt.

Ett av de mer lyckade arrangemangen är ”Cry of the Chasmal Critter Chain”, en remix av låten som spelas i några av spelets första grottor. Där originalet var lite stelt och tråkigt att lyssna på, har en remixare vid namn Adhesive Boy verkligen gjort en lyckad tolkning. Han börjar med ett elpiano som ligger och håller grundfiguren i originallåten, tempot är en aning långsammare. Sedan följer en xylofon som gör melodin, strax ackompanjerad av en riktig cello, som artisten spelar själv. Trummor läggs på, och formar tillsammans med det övriga en riktigt vacker ljudbild.

Som jag tidigare nämnde så är kvaliteten ganska ojämn, något som förstås beror lite på hur projektet kom till. Det fungerade som så att varje person som ville remixa en låt från soundtracket fick skicka in sitt bidrag, oberoende av hur många som redan satt upp sig på att remixa just den låten. Resultaten blev alltså att soundtrackets samtliga låtar remixades av fler än en person. Sedan var det upp till projektets samtliga medlemmar att rösta fram vilka remixar som skulle få komma med. Hade t ex en låt på soundtracket blivit remixad av två personer, så var det den remix som röstats fram som bäst som kom med. Det fanns alltså inget som helst intagningsprov eller liknande för att vara med. Något som tyvärr resulterade i ett antal lite tveksamma bidrag. Ett av dem är Hemophiliacs remix, som jag tog upp tidigare. Ett annat är Icy Guys tolkning av musiken som spelas då man hamnar på spelets bonusbanor. Det är egentligen inget fel på låten, den känns bara lite simpel och lite för stel. Dunkande syntmattor används flitigt tillsammans med ganska tråkiga beats.

Betydligt mer intressant är då Vigilantes arrangemang av ”Aquatic Ambiance”, här med namnet ”Beneath the Surface”. Originalet är kanske spelets bästa låt, och spelas på banorna som ligger under vattenytan. Vigilante börjar med en ruskigt snygg gitarr, följd av en saxofon som tar melodin. Tyvärr låter det inte som att saxen är spelad av någon person, utan snarare förprogrammerad, vilket drar ner helhetsintrycket en smula. Den ersätts dock efter en stund av ett piano som låter mycket bättre. Låten bjuder en bit in på en hel del improvisationer på gitarr. Vigilante lyckas fint med detta och man kan urskilja små hänvisningar till annan spelmusik. I improvisationerna hörs nämligen små melodislingor hämtade från Chrono Trigger, Metroid och Zelda.

En av de knäppare, och kanske roligare låtarna, är utan tvekan ”Funky Monkey Love”, också av Vigilante. En funkig låt med en okänd sångare som sjunger om Donkey Kongs kärleksliv. Sångaren har ingen ljuvlig röst precis, och det låter väl ungefär som en amerikansk genomsnittstonåring som provar sin sångröst för första gången, i tron att den skulle vara vacker – eller något sånt. Ladda hem, lyssna och avgör själva.

Två låtar som tillhör de bättre är zircons ”Faunaphonic” och smhs ”Arboreal Ascent”. Zircons låt är en elektronisk version av skogstemat i Donkey Kong Country. Många snygga elektronljud ackompanjerade av bland annat en harpa som klingar i bakgrunden. Låten övergår i smhs version av ”Treetop Rock”, ett riktigt svängigt och jazzigt arrangemang. En del programmerade instrument förekommer, varav det mest märkbara är trummorna, men smh får det ändå att låta levande. Utstickande instrument är marimban, elpianot, orgeln och senare gitarren som kommer in i ett lugnt mellanspel. Mycket vackert.

Kong in Concerts kanske bästa låt kommer från min personliga favoritartist, analoq, som remixar låten ”Ice Cave Chant” i ett arrangemang kallat ”dolilop do wop”. Snygg orgelfigur inleder, följd av en tokigt skön bas. Ett distat elpiano som analoq spelar själv kommer in på ett snyggt och jazzigt vis. Det tar huvudmelodin och faller sedan in på improvisationer. Lite senare byts elpianot ut mot en orgel som gör ett sista stycke. Perfekt.

Därpå följer GrayLightnings annorlunda arrangemang av låten som spelas i fabrikerna i slutet av spelet. Låten är väldigt populär att remixa i technostuk, men här väljer GrayLightning att göra något helt annat. Arrangemanget är uteslutande orkesterbaserat, med inslag av asiatiska instrument. Artisten säger att han var inspirerad av soundtracket till filmen Crouching Tiger, Hidden Dragon när han gjorde arrangemanget - vilket hörs.

Projektet avslutas med den sista stridens låt, ”Gang-Plank Galleon” i ett rockigt arrangemang av SnappleMan. Allra sist kommer Protricitys tolkning av musiken som spelas under eftertexterna, i en utmärkt elektronisk symfoni.

Vad blir omdömet om allt detta då? Jo, eftersom kvaliteten som sagt är ojämn så dras helhetsintrycket ner, trots att det finns många suveräna låtar. Men gör som jag, ladda hem torrent-filen som innehåller wav-filer och bränn ut projektet på två cd-skivor. Plugga in i skivspelaren och lyssna. Kong in Concert är faktiskt värd flera genomlyssningar trots några bottennapp. För de som orkar finns det även cd-omslag att skriva ut, och för de som är lata finns det ogg- respektive mp3-filer att ladda hem som alternativ till de mer platskrävande wav-filerna.

Trevlig lyssning!

Av Jimmy Emanuelsson [2005-07-21]

Kompositörer