Galway Remixed

2002 var i högsta grad ett lysande år för vänner av remixad Commodore 64-musik. Som exempel kan man nämna Instant Remedy och Remix64 - två hyllade skivor som såg dagens ljus detta år. I skuggan av dessa gav holländaren Reyn Ouwehand ut en tranceskiva med namnet Galway Remixed, en slags dedicering till just Martin Galway, engelsmannen med respekterade titlar som Parallax, Green Beret och Wizball på meritlistan.

Ouwehand har också skrivit en del musik till C64, även om han knappast är i närheten av att uppnå samma legendariska status som Galway. Men med tjusiga melodier som de i Flimbo’s Quest och Last Ninja 3 på sitt samvete så är han knappast någon man fnyser åt, således är det intressant att höra hur han har valt att tolka sin kollegas klassiker.

Trance är nyckelordet här. Långa, svepande ljudlandskap som i flera fall sträcker sig uppåt elva, tolv minuter. Galway Remixed skulle tveklöst kunna spisas på vilket dansgolv som helst på Ibiza och ingen skulle märka någon skillnad. Det är inte alls på samma nivå som med till exempel Remix64, där det knappast råder någon tvekan om att det är C64-melodier som låtarna bygger på. Det är därför Galway Remixed tyvärr känns rätt tråkig på sina ställen. Låtarna lyfter sällan utan mals istället på och på tills man ledsnar. Speltiden på nästan 70 minuter känns väldigt lång, om man säger så.

Ibland glimrar det dock till, som i det riktigt snygga introt till ”Athena”. Eller i partiet efter 6:47 i inledande ”Parallax”. ”Yie Ar Kung Fu 2” blir en skön andningspaus mitt i allt monotont dunka-dunka. ”Comic Bakery” är bra gjord, men Martin Andersson gör den bättre under pseudonymen Instant Remedy. Samma omdöme gäller för de flesta av spåren på Galway Remixed. De låter helt okej, men finns nästan alltid i en mer intressant version på någon annan C64-skiva.

Reyn Ouwehand förtjänar beröm för att han vågat gå en annan väg än de flesta musikproducenter som tagit sig an C64, men faktum kvarstår: spelmusik mår nog allra bäst när den inte kläs i den här typen av kläder. Galway Remixed är kort och gott en stabil tranceplatta, även om den knappast lär välta några dansgolv.

Av Niklas Lundqvist [2005-05-20]

Kompositör
Martin Galway