Bio Hazard 3: Last Escape OST
Resident Evil 3: Nemesis, eller Bio Hazard 3: Last Escape som det är känt som i Japan, var suveränt på precis alla punkter när det släpptes till PlayStation 1999. En story som smart knöt samman händelserna från det föregående spelet, zombier i massor, oerhört stilig grafik och en grymt efterhängsen skurk i titelrollen var alla bidragande faktorer till att spelet måste anses som en av seriens absoluta höjdpunkter. När jag lyssnar på det tillhörande soundtracket åtta år senare, i hopp om att minnas tillbaka till spelet, så känns det dock måttligt upphetsande. Anledningarna är flera.
För det första låter soundtrackets upplägg med hela 86 spår uppdelade på två skivor väldigt tveksamt på pappret, och farhågorna visar sig stämma även i praktiken. Det här innebär nämligen att det är besvärande många låtar som tar slut efter mindre än en minut, vilket känns ganska poänglöst eftersom det blir svårt att bilda sig en uppfattning om dem på så kort tid. Sedan har man gjort märkliga prioriteringar; medan ett antal sömniga kompositioner ges flera minuters spelrum så försvinner bästa låten ”Option Screen” - ett mörkt pianostycke - efter bara 55 sekunder. Hårresande!
För det andra så har man vid det här laget tröttnat lite på den välbekanta Resident Evil-formeln. Typisk bakgrundsmusik med melodislingor inbäddade i mörka syntmattor, en och annan stressingivande bit, alltid ett lugnande piano i rummen där man sparar. Den enda kända svagheten med Resident Evil 3: Nemesis var att det inte bjöd på tillräckligt med nytänkande, vilket musiken alltså också kan stå till svars för. Masami Ueda, som hade störst inflytande på musiken i de två första delarna, började numera kännas lite trött och oinspirerad, och mycket riktigt blev det här det sista Resident Evil-spelet där han jobbade med musiken.
För det tredje så är materialet överlag rätt så slätstruket. Även om den passade utmärkt till spelet så blir den snabbt tråkig och monoton att lyssna på i verkligheten. Undantag finns, pianotemat “Free From Fear” är till exempel som alltid välgjort och bra. Sedan finns det ett par låtar som tar fasta på undergångstemat i spelet, som bekant slutar med att Racoon City bombas sönder och samman från luften. Det sorgsna valthornet i “The City of Ruin” är ett bra exempel, liksom “No Rest for the Wicked” (som inte har några kända samband med Ozzy Osbourne-albumet med samma namn). Föregångaren Resident Evil 2 innehöll på intet sätt fantastisk musik rakt igenom, men tack vare att man valde ut de 31 bästa låtarna (resten gavs ut på ett annat album ett halvår senare) så lyckades man skapa ett smått lysande skräcksoundtrack. Om utgivaren Suleputer hade resonerat likadant inför den här releasen hade betyget garanterat blivit högre.
För det fjärde så är Bio Hazard 3: Last Escape Original Soundtrack inte ens särskilt läskigt överhuvudtaget. Och efter det konstaterandet finns det inget mer att tillägga.
Av Niklas Lundqvist [2007-02-28]
Kompositörer
Masami Ueda
Saori Maeda
Artikelnummer
CPCA-1032-3
Utgivet: 22 september 1999
Speltid CD1: 52:38
- The Last Escape
- Options Screen
- Title Calling
- Her Determintion
- The Opening
- The Beginning Of The Nightmare
- Is There A Way Out?
- The Great Novelist
- Free From Fear
- Meeting Brad
- Cold Sweat
- The City Of Ruin
- Imminent Slaughter
- Nemesis' Theme
- Feel The Tense...
- The Front Hall
- The First Floor
- Well Dressed Up
- The City Without Hope
- Watch Out For Your Back
- Carlos' Theme
- Never Give Up The Escape
- Nicholai's Theme
- Together For The Escape
- Valediction
- Cold Hearted Soldier
- Quick & Fast Relief
- The Common Cure
- Escape To Ecstasy
- Zombie Trespassing
- Free Falling
- Abrupt Gunfire
- Dont Come Any Closer
- Complete Rest
- Hero Time
- S.G.G.S. Explosion
- Pride And Valor
- An Impending Danger
- Cable Car Crash
Speltid CD2: 69:43
- Ominous Presentiment
- The Clock Tower
- Dont Lose Courage
- No Rest for the Wicked
- Mysterious Orgel (Correct)
- Mysterious Orgel (Wrong)
- From Relief To Terror
- Menacing Nemesis
- Unstoppible Nemesis
- Bring Back Her Consciousness
- The Hospital
- Traitor
- Almost There...
- Nemesis Again
- Nothing But A Pawn
- Earthquake?
- The Grave Tigger
- The Park
- The Disused Plant
- All Of A Sudden
- The Worst Scenario
- Defiant Behavior
- The Last Argument
- Deservedly Death
- Four Minutes Before The Treatment
- Nemesis Doesn't Give Up
- Treated To Resurrect
- Missle Approaching
- Against The Chopper
- Emergency Level D
- Nemesis Final Metamorphosis
- The Last Decision
- The Second Chopper (Ver.1)
- The Second Chopper (Ver.2)
- The Second Chopper (Ver.3)
- Euthanasia Of Raccoon City
- Unfortunate Event
- Staff & Credits
- Even After
- Title Calling (Arranged Version)
- Choose The Best One
- The Doomed City
- Hellish Agony
- Freedon Obtained
- Reward and Result
- Commercial (Short)
- Commercial (Long)