The Legend of Zelda: Ocarina of Time OST

Koji Kondo är en kompositör som förtjänar all möjlig respekt. Hans låtar, framförallt de till Super Mario- och The Legend of Zelda-serien, har betytt väldigt mycket för mig personligen, och för många andra spelmusikentusiaster runt om i världen. Själv tycker jag till och med att den huvudsakliga melodin till Super Mario Bros. tillhör de fem bästa låtar som någonsin har skrivits till ett spel. Hans soundtrack till vad som många anser vara världens bästa spel, The Legend of Zelda: Ocarina of Time, är dock på många sätt en stor besvikelse för mig. Det finns flera orsaker till detta, vilka jag nu ska berätta om.

Medan kompositörer som Nobuo Uematsu, Hiroki Kikuta och Yasunori Mitsuda elegant har klarat övergången från SNES till nästa nivå, så tycker jag inte Koji Kondo lyckats lika väl. Delvis på grund av brist på fantasi, men även på grund av det klart undermåliga ljudchippet som sitter i N64 och sänkt en hel del av Kondos arbeten till konsolen. Men man kan inte skylla allt på ljudkvalitén, särskilt som till exempel Rare lyckats göra smärre underverk med musiken till sina N64-spel, främst Perfect Dark. Precis som Uematsu och Mitsuda har även Kondo sitt allra starkaste soundtrack flera år bakom sig. I hans fall är det The Legend of Zelda: A Link to the Past som kommer att bli väldigt svårt att överträffa.

Den här skivans allvarligaste problem är dock inte Koji Kondos låtar, utan själva antalet spår som har bränts in på CD-skivan. The Legend of Zelda: Ocarina of Time OST innehåller 82 låtar på en och samma skiva. Jag säger det igen: 82 låtar! Det säger ju sig självt att det inte fungerar. Tar man dessutom med i beräkningen att sista låten är 7 minuter och 9 sekunder lång, så blir det ungefär 71 minuter kvar som resterande 81 låtar får dela på. Resultatet är som väntat: katastrofalt.

Tänk dig själv att en låt du har sett fram emot att lyssna på utanför spelet äntligen finns i din ägo. När du sätter på låten upptäcker du att den tar slut efter bara 30 sekunder. Ett ständigt återkommande problem på det här soundtracket, låtarna tar slut nästan så fort de har börjat. Loopade låtar kan man glömma direkt, med andra ord. Med tanke på hur dyra slantar man lägger ut på en skiva av det här slaget så borde loopningar av låtarna vara en självklarhet, men inte när Nintendo håller i trådarna. Ett annat stort irritationsmoment är alla onödiga ”låtar” som kommit med på skivan. Jag sätter ”låtar” inom citationstecken, eftersom det bara är korta ljudspår innehållandes onödiga händelser som när Link öppnar en skattkista, när han besegrar en boss, när han hittar en medaljong, etc. etc. Vem orkar lyssna på musikspår av det här slaget? Vem bryr sig?

Hade man plockat bort dessa musikspår, samt exkluderat de låtar som inte fyller någon funktion, så kanske soundtracket kunde ha räddats. Men det självklara man borde ha gjort är givetvis att dela upp soundtracket på minst två separata skivor. Då hade man sluppit ta till åtgärder som att radera primära segment från flera av låtarna, till exempel ”Fire Temple” och ”Dinosaur Boss Battle”, för att få plats med allt. Men Nintendos och utgivaren Pony Canyons girighet satte stopp för det, så för att få ut soundtracket så billigt som möjligt fick det bli endast en skiva. Att Koji Kondos kompositioner tog stor skada struntade man blankt i. Lyckligtvis så åtgärdades problemet till uppföljaren The Legend of Zelda: Majora’s Mask OST som fick två skivor, men det hjälper ju inte det här soundtracket ett dugg.

Man skulle å andra sidan kunna vända på det hela, och istället antyda att flera av låtarna får så lite speltid eftersom de helt enkelt inte håller att spelas särskilt länge. Framförallt är det majoriteten av kampteman som känns väldigt sega och händelsefattiga utanför sina sammanhang, och då gör det faktiskt ingenting att de tar slut så snabbt. Det är den klassiska haken när det gäller spelmusik: låtarna skapas inte för att lyssnas på utanför spelet, de skapas för att lyssnas på i spelet. Detta gäller inte bara kamplåtarna, de flesta tempelteman dras med samma problem. I spelet kändes de atmosfäriska och passande, på skiva framkallar de på sin höjd gäspningar.

Det blev ett redigt oväsen från en stor mängd Zelda-fans när Koji Kondo den här gången valde att inte ta med det minst sagt populära ”Overworld Theme” som figurerat i nästan alla Zelda-spelen ända sedan första spelet. Själv förstår jag inte vad man tjafsar om. Visst är låten en klassiker, men för det behöver man väl inte överdriva och spela sönder den? Särskilt inte eftersom man har ersatt låten med ett nytt huvudtema, ”Hyrule Field Main Theme”, som står alldeles utmärkt på egna ben. Det känns nästan som en uppdatering av det gamla temat, även om det förstås inte är lika bra. Trevligt dessutom med en låt som sträcker sig över den magiska fyraminutersgränsen...

Soundtracket till Ocarina of Time har även släppts i USA. Den utgåvan består ”endast” av 35 låtar, varav 6 är bonusspår.

Det är överlag en hel del uppdateringar av gamla Zelda-låtar på det här soundtracket. Att Koji Kondo återanvänder gammal musik till några av spelets viktigaste ögonblick kan man ju säga vad man vill om, men i ärlighetens namn så fungerar det mestadels väldigt bra. Ljuvliga ”Zelda’s Theme”, trolska ”Great Fairy’s Theme” och ondskefulla ”Ganondorf’s Theme” är alla klassiker som tåls att höras en gång till. Synd dock att vi inte bjuds på någon ny version av ”Dark Overworld” från The Legend of Zelda: A Link to the Past, enligt mig Koji Kondos allra bästa Zelda-låt någonsin. Istället så får vi en vedervärdig countryversion av ”Kakariko Village” som åtminstone jag gärna hade varit utan. N64:ans allt annat än lysande ljudchip briljerar inte direkt med vad som låter som ett skränande munspel, och istället längtar man bort till originalets djupt rörande tongångar.

Nog för att The Legend of Zelda: Ocarina of Time OST har många brister, men här finns faktiskt gott om kvalitéer också. Även om helhetsintrycket självfallet inte är lika starkt som det till The Legend of Zelda: A Link to the Past och dess soundtrack, där precis alla låtar är briljanta, så finns här mycket att hämta. Jag har ju klagat rätt friskt på både kampteman och tempelspår här ovan, men flera är faktiskt riktigt bra. ”Middle Boss Battle” har ett skönt sväng, medan olycksbådande ”Last Battle” är perfekt till spelets mäktiga sista strid. Ambienta storheter finner man i lågmälda ”Forest Temple” och ”Temple of Time”, liksom i ett av skivans bästa spår, ”Spirit Temple”, där Koji Kondo för ovanlighetens skull vågar ta ut svängarna lite. En Egypten-doftande melodi tillsammans med svävande syntar visar sig vara en lyckad kombination.

Skivans stora utropstecken, och för övrigt den enda låten som spelar i samma liga som Kondo-klassiker som ”Overworld Theme” och ”Dark Overworld”, heter ”Gerudo Valley”. En livlig komposition med ett underbart latinamerikanskt arrangemang, och en odödlig melodi därtill. Tveklöst en av Kondos starkaste någonsin. Här sliter man verkligen sitt hår för att låten tar slut så snabbt, man vill ju bara lyssna vidare! Har du en ”repeat”-funktion på din CD-spelare så är det dags att använda den här.

Förutom ”Gerudo Valley” har Kondo skrivit en hel del nya låtar som är värda att berätta om. Inledande ”Title Theme” börjar lite stillsamt med ett vackert piano, som snart får sällskap av spelets så kallade titelinstrument, okarinan. Mycket tjusigt. Något modernare vibbar får man av ”Zora’s Domain”, ett avslappnande stycke med läckert gitarrspel, perfekt för Zoras vattenfyllda rike. Vidare har både ”Lon Lon Ranch” och ”Lost Woods” väldigt söta melodier, som är svåra att sluta vissla på.

Så visst har han skrivit ett par nya klassiker, den gode Kondo. Han sitter på ett helt gäng gedigna melodier, men jag tycker ändå det känns som om han slarvar bort dem ibland. Vissa av melodierna har verkligen potential att användas som riktigt mäktiga symfonier, men reduceras endast till småcharmiga trudelutter. Synd, men samtidigt får man ha i åtanke att alla låtarna passar själva spelet väldigt bra, och det är ju det de är till för i huvudsak.

I slutändan är ändå soundtracket en besvikelse, och det är Nintendos fel. På grund av deras snikna inställning till ”olönsamma” spelsoundtrack, så har vi gått miste om flertalet höjdare genom årens lopp. Uppenbarligen är det bara säkra storsäljare som The Legend of Zelda-serien som man vågar investera i, och när man väl släpper ifrån sig något soundtrack så är det ofta hafsigt genomfört, som här. Trist, eftersom Koji Kondo stundtals verkligen levererar. The Legend of Zelda: Ocarina of Time OST är förvisso inte hans starkaste arbete, inte ens till N64 enligt mig, då jag hellre rekommenderar uppföljaren, The Legend of Zelda: Majora’s Mask OST, som tyvärr är svårt att få tag på numera.

Själv köpte jag The Legend of Zelda: Ocarina of Time OST trots att i förhand ha läst upprepade varningar om hur dåligt uppbyggt soundtracket var. I efterhand så känns verkligen varningarna befogade, ändå så ångrar jag inte köpet nämnvärt. Soundtracket innehåller många bra låtar, så om du står ut med att lyssna på 82 spår som i genomsnitt inte överskrider en minut, så kan du höja betyget här bredvid minst ett snäpp. Kom bara ihåg att bara för att du älskade soundtracket medan du spelade spelet, så är det ingen garanti att du gillar det lika mycket på skiva. Tro mig, jag vet.

Soundtracket är hursomhelst klart godkänt, men det som är synd är att det med enkla medel kunde ha blivit så mycket bättre.

Av Niklas Lundqvist [2003-02-08]

Kompositör