The Orange Box Original Soundtrack

Med ett undantag så har musiken till spelen i samlingspaketet The Orange Box inte varit särskilt framträdande utanför sitt sammanhang, men ändå så gjorde Valve ett helt soundtrack tillgängligt genom nedladdning för en billig penning på sajter som Amazon.com och deras egen Valve Store. Det där undantaget är förmodligen den bärande orsaken till att vi överhuvudtaget får ett soundtrack till The Orange Box-spelen, och det är inte vilket undantag som helst.

Det handlar såklart om ”Still Alive”, sluttemat till pusselspelet Portal som helt rättvist fick mest uppmärksamhet när The Orange Box släpptes. Låten i fråga skrevs och framfördes av Jonathan Coulton och har blivit något av ett fenomen i spelvärlden, till exempel går det att ladda ner den till spelet Rock Band. Att låten blivit en snackis är inte ett dugg oförtjänt, då det rör sig om en smått briljant liten poplåt med en bra melodi och dessutom en text som sammanfattar spelet perfekt. Avslutar skivan gör ännu en version av ”Still Alive”, som sett till musiken är identisk med originalet, dock med sångpålägg som inte har filtrerats genom en vocoder.

Nu är det ju inte bara Portal som representerar musiken till The Orange Box, utan alla spel får vara med på ett hörn. Inleder gör en trio ganska så irriterande låtar till multiplayer-spelet Team Fortress 2. De påminner inte så lite om musiken till Austin Powers-filmerna eller varför inte No One Lives Forever-spelen, men de passar förstås perfekt ihop med själva spelets lätt oseriösa estetik. Man får intrycket av att musikerna hos Valve har tagit tillfället i akt att skoja till det lite, för i övrigt präglas soundtracket av rätt allvarsam musik.

Efter Team Fortress 2 följer nämligen låtar från Half-Life: Episode One och Episode Two. Det rör sig nästan uteslutande om kall och dyster techno som jag inte känner igen från spelen, och hade det inte varit för att jag har låtlistan framför mig så hade jag näppeligen kunnat identifiera vilka låtar som kommer från vilket spel. Den enda skillnaden är väl att spåren till Episode Two innehåller mer distade gitarrpålägg, vilket ger låtarna ett stänk av industrimetall. Tyvärr är alltsammans ganska slätstruket och småtrist – definitivt ingen match mot Nine Inch Nails-geniet Trent Reznors stilbildande industri-soundtrack till kultklassikern Quake från 1996, som tillsammans med musiken till Deus Ex är det bästa jag hört inom first person shooter-genren.

Som tur är så dyker Portal upp igen mot slutet som en räddande ängel. Även därifrån har jag vaga minnen av musiken under själva spelandet, men när jag lyssnar nu i efterhand så är det bara att konstatera att det är bra grejer. Anmärkningsvärt är att om man bara lyssnade på musiken utan att känna till vad spelet i fråga handlar om så skulle de flesta säkerligen tippa på att det rör sig om ett skräckspel, då flera låtar ruvar på kusliga stämningar. Ambienta ”Self Esteem Fund” skulle definitivt platsa bland Silent Hills lugnare delar, till exempel.

The Orange Box Original Soundtrack är knappast något man måste äga och det är stundtals ganska blekt, men helheten räddas ändå av Portal-musiken. Och då kanske främst av ”Still Alive”.

Av Niklas Lundqvist [2008-07-25]

Kompositörer