Star Ocean: Till the End of Time
Original Soundtrack Vol. 2

Anledningen till att vi recenserar två separata soundtrack från ett och samma spel är att utgivarna ansåg att Motoi Sakurabas musik till Star Ocean: Till the End of Time inte hörde hemma under ett och samma tak, utan istället gav man ut hälften av låtarna först och resten tre veckor senare. Vi har ingen aning om varför, men Team Entertainment hade säkert sina skäl.

Kontrasten från den rätt långsamma första volymen är total när ett knippe riviga hårdrockslåtar tar ton i inledningen av volym två. Tyvärr innehåller de flesta låtarna, som det typiska Sakuraba-kamptemat ”Cutting Edge of Notion”, mycket av det jag inte uppskattar med japansk hårdrock, som ylande gitarrer och vilda orgelsolon. Det blir för tjatigt i längden, särskilt när alla rocklåtar staplas på varandra, och det är bara 80-talsflörten ”Expiration” som kommer undan med betyget godkänt.

Efter utflykten i hårdrocksland så blir det väldigt förvirrande att direkt efteråt ge sig i kast med den flummiga loungemusiken i ”Pert Girl on Sandy Beach”. Eftersom det spåret spelas medan man utforskar turistorten Hyda IV under spelets första timme så borde det rimligtvis placerats på första volymen, men man får leva med att så inte är fallet här. Generellt känns det som att utgivarnas mål - att få samtliga skivor att kännas så sammanhållna som möjligt - fungerar absolut sämst på volym tvås första skiva. Här har man slängt in flera spår som hade känts malplacerade vart de än hamnat, som de extremt töntiga kompositionerna ”What’s Up?” och ”I am No. 1!”.

Om man var tidigt ute gick det att få tag på en sådan här box med båda soundtracken.

Några av Motoi Sakurabas bättre låtar på sistone finns dock med på volym två, som ”Evil Shade Crept” där han lyckas få fram samma ödesmättade stämning som i klassiska John Carpenter-filmer som Flykten från New York och The Thing. Sedan överraskar bytemat ”Rust Color” med sitt smarta sätt att använda akustiska gitarrer, samt ”Twisted Base” med sina snirkliga syntpopslingor.

De intressantaste låtarna på soundtracket är de som låter allra minst som Sakuraba, där han istället sneglar mot sina hyllade kollegor som förgyllt andra klassiska rollspelsserier genom åren. Till exempel så skulle säkerligen Nobuo Uematsu ha känt sig smickrad om han fick höra ”Bird’s Eye View”, som skulle kunna ha varit luftskeppstemat till valfritt Final Fantasy. Inte bara det; varma ”People Inside a Fence” låter som ett typiskt bytema skrivet av Yasunori Mitsuda, medan ”Air Harmony” hade haft en given plats på Miki Higashinos soundtrack till det första Suikoden.

Efter det över tio minuter långa, progressiva rocknumret ”Highbrow” (som spelas under spelets sista bosstrid) kommer fem gamla Sakuraba-låtar som ursprungligen var med i Star Ocean: The Second Story respektive Valkyrie Profile, fast nu i omstöpta former. Motoi Sakuraba har gjort det till en tradition att göra om sina gamla örhängen på det här sättet, men personligen tycker jag det känns som ett trött grepp. Sedan är de jazziga kompositionerna han envisas med att producera ganska så kassa. Inte den mäktiga avslutning på soundtracket som man kunde vänta sig alltså, även om ”Mission to the Deep Space” är en klassiker som tåls att höras hur många gånger som helst.

Som jag ser det så var det en generaltabbe av utvecklarna att sortera upp styckena på soundtracken efter hur de låter, istället för att låta kronologin bestämma låtlistan. Som det blev nu så avslöjas Motoi Sakurabas svagheter som kompositör på sina ställen, då han stundtals misslyckas med att ge varje enskild låt en egen karaktär. Detta hade lätt kunnat kamoufleras med hjälp av lite variation.

Men vi ska inte sticka under stol med att det är fruktansvärt svårt att skapa ett sådant omfattande soundtrack som det till Star Ocean: Till the End of Time utan att det brister på sina ställen. Det är väl egentligen bara Nobuo Uematsu, och till viss del Yasunori Mitsuda, som fixar en sådan utmaning med enbart lysande resultat. Motoi Sakuraba må ha hög lägstanivå, men här når han sällan de höjder som vi har rätt att förvänta oss av honom.

Av Niklas Lundqvist [2006-03-29]

Kompositör
Motoi Sakuraba