Resident Evil Code: Veronica X
Official Soundtrack

De flesta spelserier kör fast förr eller senare. Resident Evil är inget undantag. När serien tog steget över till nästa konsolgeneration i och med Dreamcast-släppet Resident Evil Code: Veronica år 2000 så var grafiken förstås avsevärt förbättrad, men i övrigt hade vi sett i princip allt förut. Att spelet innehöll en skrattretande skurk som aspirerade på att vara med i Alfred Hitchcocks Psycho gjorde inte saken bättre, och handlingen i övrigt hade inte mycket att tillföra de tidigare Resident Evil-spelen. Även Capcom verkar idag se spelet som en parentes i serien, då det ”riktiga” Resident Evil 4 inte dök upp förrän fem år senare.

Det är lätt att bli förvirrad när det gäller soundtracken till Code: Veronica, då det har getts ut hela tre stycken. Detta beror delvis på att en andra version av spelet med nytillkomna scener gavs ut året efter originalet under namnet Resident Evil Code: Veronica X, som även portades till PlayStation 2 så att den breda massan kunde ta del av det. Det här soundtracket gavs ut av Tokyopop Soundtrax och är betydligt billigare än sina syskon, som båda är dubbelalbum utgivna av Suleputer (se nedan). Den här skivan gavs aldrig ut i Japan, och innehåller utvalda godbitar från originalspelet samt fyra nyskrivna stycken från X-versionen.

När alla frågor kring de olika soundtracken förhoppningsvis har blivit besvarade så har det äntligen blivit dags att ta itu med musiken. Kompositören av de tre första spelen i serien, Masami Ueda, är numera ute ur bilden och ersatt av tre nya förmågor från Capcoms musikdivision. Och visst hörs det att just musiken har fått sig ett rejält lyft efter det tama soundtracket till Resident Evil 3: Nemesis.

Så här ser de andra Code: Veronica-albumen ut.

Den mest märkbara förändringen är att musiken i stora drag känns mer pampig och militärisk än tidigare. Detta slås omgående fast i “The Opening: Claire Version” som med sina snabba stråkar producerar spelets stiliga huvudtema, som givetvis återkommer i fler versioner längre fram. Det militäranstrukna kan även höras i främst “The Opening: Chris Version” och “To Antarctica”, låtar som lika gärna kunde ha skrivits av Hans Zimmer. Värt att notera är också att vissa spår är närmast rollspelsmässiga – ”The Theme of Tyrant 3: Ver. B” känns till exempel som en typisk bosslåt i valfritt Final Fantasy-spel.

Men betyder detta att all musik som vi normalt förknippar med spelserien saknas? Givetvis inte, vad skulle ett Resident Evil-spel utan vacker pianomusik vara? Save room-låten ”A Moment of Relief” håller helt klart måttet, och även ”Curiosity” och ”Lachrymal” utmärker sig positivt inom samma område. Tyvärr har den mesta av skräckmusiken fallit bort på grund av platsbristen, men det finns lysande undantag. ”The Suspended Doll” låter som om Mike Oldfields tidlösa Exorcisten-tema ”Tubular Bells” tagit plats i ett dystert Castlevania-spel, samtidigt som Code: Veronicas enda riktigt läskiga figur representeras i det elektroniskt pulserande stycket ”Theme of Nosferatu”.

På minuskontot finns en ständigt återkommande farsot, nämligen spelkaraktären Alexias operamässiga röst som dyker upp med jämna mellanrum i vissa kompositioner, vilket kanske hade funkat om inte röstsamplingen låtit så extremt B-aktig. Sedan kan man fundera hur Takeshi Mirua & Co resonerade när det gäller sluttemat ”End Credits Dreamcast Original Version”, som framkallar bilder av en springande David Hasselhoff på stranden i Baywatch. Och även om det är positivt att Code: Veronica bjuder på en del nytänkande så går det inte att komma ifrån att det inte känns som ett skräcksoundtrack längre, snarare som något ur ett typiskt äventyrsspel.

Resident Evil Code: Veronica X Official Soundtrack är ändå ett bra köp, då det samlar de bästa låtarna från spelet och därmed aldrig blir segt att lyssna på. Vill man prompt ha all musik från spelet så är det Biohazard -Code: Veronica- Complete Original Soundtrack man ska ha, men det här är helt klart ett fullgott budgetalternativ.

Av Niklas Lundqvist [2007-04-02]

Kompositörer
Takeshi Mirua