Bully Original Soundtrack

Rockstar insåg tidigt att licensierad musik á la Grand Theft Auto inte skulle fungera särskilt bra i deras nya satsning Bully, som av olika skäl fick heta Canis Canem Edit hos oss. Tidigare hade man litat till licensierad musik för att ringa in de olika epokerna som de olika spelen utspelades i, men i ett mer tidlöst spel som Bully krävdes andra metoder. Till exempel är inte huvudpersonen Jimmy gammal nog att äga körkort ens, och utan bilstereo så hade radiokanalerna definitivt spelat ut sin roll.

Lösningen blev att man istället kontaktade multimusikern Shawn Lee, som anlitades för att komponera originalmusiken till det kommande storspelet. Wichita-födde Lee skrev i slutändan nästan hundra låtar till Bully, varför flera favoriter saknas på det 26 spår långa soundtracket. Men det är också den enda riktiga bristen i ett i övrigt sensationellt övertygande album, det bästa i sitt slag på väldigt länge.

För att hitta den rätta nerven har Lee grävt djupt i sina skivbackar från 70- och 80-talet i jakt på inspiration. Resultatet är en varierad men ändå väl sammanhållen kollektion av sånger, som mestadels andas syntpop, New Wave, indiepop eller funk. Filmmusik går också att spåra genom först och främst huvudtemat, som låter väldigt likt de typer av melodier Danny Elfman brukar skriva till Tim Burtons märkligaste filmer. Även lite mer ambient musik med drag av Goblin och John Carpenter förekommer.

Trots allt är dock detta ett soundtrack till ett spel som till största delen utspelas på en skola, och skivan låter därmed till stora delar som man kunde förvänta sig. High school-klyschorna bockas av en efter en – hårgeléflottiga ”Fighting Johnny Vincent” kunde ha hämtats direkt från balen i Grease, exempelvis.

Flera av låtarna har en distinkt 80-talskänsla, och får mig att vilja plocka fram alla mina klassiska skivor med The Cure och Duran Duran. Särskilt ”Vendetta Greasers” är i princip en karbonkopia av The Cures ”Play For Today” – det är bara Robert Smiths sköra sångröst som saknas. Det rör sig dock snarare om Shawn Lees hyllningar till sina personliga hjältar än några tjuvaktiga låtstölder, alltså är det inget som känns negativt på något sätt. Den givna höjdpunkten är annars sluttemat ”School’s Out”, en sambainfluerad liten poppärla som de svenska rockjournalisterna garanterat skulle ha jublat över om Håkan Hellström lagt sång på den.

Det går inte att hymla om att det finns svaga stunder på Bully Original Soundtrack, då man undrar varför sega och monotona bitar som ”Hattrick vs. Galloway” och ”Russel in the Hole” finns med istället för flera av de roliga arkadspelslåtarna som man saknar mycket här. Man kunde gott ha klämt in ytterligare femton minuter skön musik på Bully Original Soundtrack, för det som finns där ger en enorm mersmak.

Av Niklas Lundqvist [2008-03-07]

Kompositör
Shawn Lee