Hem Kompositörer Intervjuer Artiklar Recensioner Kalender Nyheter Länkar Redaktionen Forum

Harry Gregson-Williams

När Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty var i planeringsstadiet hade spelets regissör Hideo Kojima redan börjat fundera över musikens roll i spelet. Eftersom han ville göra sitt spel så filmiskt som möjligt ville han även att musiken skulle låta lika bombastisk som i de största Hollywood-produktionerna. Därför var han på det klara med att en filmkompositör skulle göra musiken. Han hade dock inte en aning om vilken kompositör han ville ha, dessutom var han orolig över att det skulle bli svårt att övertyga någon att göra musiken till något så ”simpelt” som ett tv-spel. Medan han klurade på problemet gick han på bio och såg filmen The Replacement Killers, med musik av Harry Gregson-Williams. När filmen var slut hade Kojima bestämt sig, Gregson-Williams var helt klart rätt man för jobbet! Kojima kom i kontakt med Gregson-Williams, som nappade direkt.

Harry Gregson-Williams föddes den 13 december 1961, i England. Som barn spåddes unge Harry en lysande framtid som sångare, då han redan som sexåring blev antagen till musikskolan St. John’s College, i Cambridge. Med skolan åkte han konstant runt i Europa och uppträdde tillsammans med en ensemble. När Harry var tretton år hade han redan sjungit som solist på över ett dussin skivor. Men egentligen var det inte sångare Harry ville bli, han drömde istället om att bli dirigent. När han blev äldre flyttade han till London och började i anrika Guildhall School of Music and Drama. Där studerade han instrument som piano och violin, samtidigt som han fortsatte att sjunga. Men han fick lov att lägga sina planer på is ett tag. När Harry hade tagit examen kom det sig istället att han åkte ner till Afrika som lärare för barn med lässvårigheter. Han spenderade ett år i Egypten samt sex månader i Kenya, innan han återvände till London.

Väl hemma inledde han ett samarbete med relativt okände kompositören Stanley Myers, som sen lärde Gregson-Williams att behärska alla tekniker en bra kompositör ska ha. Det var även genom Myers som han lärde känna den framgångsrike kompositören Hans Zimmer. Harry hjälpte till med musiken Zimmer skrev till den actionpackade filmen Broken Arrow från 1996, sedan samarbetade de även på det framgångsrika soundtracket till filmen The Rock, som kom samma år. På den vägen är det. Harry Gregson-Williams har sedan skaffat sig ett rykte som en väldigt flitig och duktig kompositör, med flera tunga soundtrack till filmer som Enemy of the State, Spy Game och Armageddon i bagaget. Men Harry Gregson-Williams är en mångsidig kompositör och har inte bara bullriga actionfilmer på sin meritlista, utan också hyllade filmer som Antz, Chicken Run och nu senast Shrek. Han har även snickrat ihop musiken till betydligt smalare filmer, som Fröken Smillas känsla för snö och The Match.

Engelsmannen är trots sin relativt unga ålder redan en erfaren kompositör som ständigt söker nya utmaningar. Därför tvekade han inte länge innan han tackade ja till jobbet Hideo Kojima erbjöd honom. Att göra musiken till ett tv-spel visade sig dock vara svårare än han först trodde. Eftersom han inte hade några levande bilder att arbeta utefter som han vanligtvis har, gav det en viss frihet. Men det gjorde även jobbet svårt. Hideo Kojima skickade teckningar och instruktioner till honom ända från Japan. Utefter dessa instruktioner fick han pröva sig fram och det var inte alltid lätt. Annars gick musikskapandet till som det brukar göra när det är spelmusik det handlar om. Harry Gregson-Williams skriver ett musikstycke, skickar det till Japan, Konami lyssnar igenom det och skickar tillbaka feedback.

Harry Gregson-Williams bor i Kalifornien och är gift sedan fem år tillbaka med Karen Ducey, de har en liten dotter tillsammans. Han har en fem år yngre bror, Rupert, och även han är kompositör. Harry har erkänt att han inte är någon större spelfantast, det enda spelet han verkligen ägnade mycket tid åt var klassikern Pong från 1972. Han är dock mycket imponerad över vad han sett av Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty, och menar att Hideo Kojima säkert skulle kunna bli regissör i Hollywood om han bara ville.

Harry Gregson-Williams är övertygad om att fler och fler filmkompositörer kommer att försöka sig på att komponera spelmusik i framtiden, men poängterar att kompositörer som är ute efter att tjäna storkovan kan söka sig någon annanstans. Den begränsade budgeten ett spelföretag har gör att man måste göra allt så billigt som möjligt och man har absolut inte råd att betala ut några drömlöner. Gregson-Williams menar att han inte skrev musiken till Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty för sin bankboks skull, utan för att han tyckte det lät som en spännande upplevelse. Men kommer han att göra mer musik till spel i framtiden, nu när han vet hur det går till? När han under en intervju fick frågan om han skulle vilja skriva musiken till nästa del i Metal Gear-sagan svarade han: ”Om spelet utspelar sig på en oljeplattform utanför New York så skulle jag nog tacka nej, men om det utspelar sig i till exempel Amazonas, så kanske.” Harry Gregson-Williams är med andra ord en man som inte gillar att upprepa sig, samtidigt som han aldrig tackar nej till en utmaning.

Av Niklas Lundqvist [2002-07-16]

Diskografi

Spelsoundtrack

Filmsoundtrack (ett urval)

  • Antz (1998)
  • Armageddon (1998)
  • Broken Arrow (1996)
  • Chicken Run (2000)
  • Enemy of the State (1998)
  • Fröken Smillas känsla för snö (1997)
  • Shrek (2001)
  • Spy Game (2001)
  • Spy Kids (2001)
  • The Borrowers (1998)
  • The Match (1999)
  • The Replacement Killers (1998)
  • The Rock (1996)
Till toppen© 2001-2012 Spelmusik.net