Intervju med Nobuo Uematsu
Han kom till Sverige för att gå på konsert och fira 20-årsjubileet av Final Fantasy-serien - och fick dessutom ett flertal stående ovationer i Stockholms Konserthus. Vi träffade Nobuo Uematsu några timmar innan det var premiärdags för den världsomspännande Distant Worlds-turnén. Han börjar med att berätta om sin barndom.
- Jag var en helt vanlig grabb som växte upp i en familj utan musikbakgrund. Jag gick inte på någon musikskola, men vi hade ett piano hemma och det lärde jag mig spela på.
Vad jobbade dina föräldrar med?
- Pappa var lärare och mamma hemmafru.
Hur lyckades du lära dig att skapa så många minnesvärda melodier senare i livet?
- Jag tror det är mycket inspiration. Det är inte baserat på någon direkt kunskap.
Vad gör du när du inte komponerar musik eller arbetar med konserter?
- Jag älskar att laga mat.
Är det alla stora spelmusikers andra intresse? Akira Yamaoka
sade precis samma sak.
- Oj, då får jag be om ursäkt för att jag har samma
hobby, haha! Men vi har faktiskt en hel del gemensamt. Just nu renoverar
jag mitt nya hus och samtidigt gör Yamaoka-san detsamma hemma hos
sig. Han skickar mail och berättar om sin husplanering.
Så ni är goda vänner?
- Ja, vi pratade exempelvis nyligen om att bygga en hemmastudio.
Tillsammans?
- Nej, på varsitt håll.
Hur går det med ditt rockband The Black Mages tredje album?
- Jag får ofta den frågan. Men jag vill nu lova er alla att albumet släpps i mars nästa år.
Så det är spikat alltså?
- Ja, åtminstone i mitt hjärta!
Ni är varmt välkomna att komma och spela i Sverige.
- Problemet är att vi tyvärr ännu inte har fått någon inbjudan!
Jag får ta och fixa det.
- Ja, det måste du. Jag ger dig i så fall givetvis rabatt på biljettpriset, säger Uematsu skämtsamt.
Hur kom du ens på idén att skriva en opera till ett Super NES-spel?
- Det var hela utvecklingsteamet som hade en vision om att skapa en hel operascen i spelet. Yoshinori Kitase skrev texten och jag komponerade förstås musiken.
Hur bar du dig åt för att skriva ett så pass annorlunda stycke gentemot vad du gjort tidigare?
- Det var väldigt intressant, eftersom jag inte hade lyssnat på operamusik överhuvudtaget. Jag hade ingen kunskap om att komponera ett sådant stycke, så jag gjorde helt enkelt på mitt eget sätt. När Dragon Quest-kompositören Koichi Sugiyama fick reda på att spelet innehöll en operascen ringde han mig och frågade varför han inte hade fått höra om den här briljanta idén tidigare. Då hade vi ju kunnat samarbeta, säger Uematsu och skrattar.
Om du fick chansen att skriva musik till vilken typ av spel som helst - vad skulle du då välja?
- Jag gillar inte våldsspel så kanske valet skulle bli något i stil med ett utbildningsspel för barn. Jag gillar dramatiska berättelser, men generellt är jag öppen för nya typer av projekt.
För många år sedan, i mitten av 90-talet, släppte du ditt hittills enda soloalbum, Phantasmagoria. Skulle du vilja göra något liknande framöver?
- Ja, jag har en idé om att göra ett soloalbum och att då enbart använda mig av akustiska instrument. När jag väl får chansen - med andra ord mer tid - så ska jag göra det.
Berätta om när du skrev musiken till Final Fantasy VI.
- Det var kanske den bästa tiden i min karriär. Eftersom Final
Fantasy VI var det tredje spelet i serien till Super NES hade utvecklingsteamet
stor erfarenhet. Komponerandet var underbart inspirerande och allt gick
väldigt smidigt. Och än idag får jag ofta förfrågningar
om musik från Final Fantasy VI på konserter.
Ja, exempelvis en orkestrering av ”Ending Theme” från
just Final Fantasy VI skulle vara fantastisk att få höra.
- Det är helt klart ett intressant förslag! Eftersom ”Ending Theme” är så långt skulle vi kunna orkestrera det och sedan även samla ihop alla slutteman från alla övriga spel i serien och sätta upp en konsert eller göra en skiva av dem. Jag måste nämna det här för Arnie Roth!
Ja, prata med honom och säg då även att vi önskar ett album fullt med orkestrerade låtar från Final Fantasy VII.
- Skulle du sponsra ett sådant?
Javisst! Bara det inte blir för dyrt. Avslutningsvis, kan
du berätta om övergången från NES till Super NES
när det gäller komponerandet?
- Eftersom Super NES hade fler ljudkanaler än NES kunde man ju helt
plötsligt använda betydligt fler ljud på samma gång.
Förutom det tekniska ändrade jag däremot ingenting när
det gäller melodiskapandet.
Av Johan Köhn [2007-12-28]
Click here to read this interview in English
Nobuo Uematsu möttes av ett flertal stående ovationer på konserten i Stockholm.
150 lyckliga personer som hade köpt en Meet & Greet-biljett fick efter konserten träffa Nobuo Uematsu.
Fotograf ovanstående foton: Per Landin
Foto: Jan-Olav Wedin
Foto: Jan-Olav Wedin