Hem Kompositörer Intervjuer Artiklar Recensioner Kalender Nyheter Länkar Redaktionen Forum

Intervju med Jesper Kyd

Musiken till Freedom Fighters har fått mycket god kritik och fick ett flertal nomineringar på årets G.A.N.G. Awards. Hur viktigt är sådant?

Det är alltid roligt att veta att folk uppskattar min musik, speciellt eftersom jag försöker att skapa unika och experimentella kompositioner som står ut från mängden. För att skapa någonting annorlunda, som sticker ut från det stereotypiska ”Hollywood-soundet”, krävs det mycket av kompositören. Att GameSpot utsåg soundtracket till Freedom Fighters till förra årets bästa var en glad överraskning och just det soundtracket har blivit mer och mer populärt både bland gamers och icke-gamers.

Efter att ha fått så positiv respons från fans och recensenter för musiken till Hitman: Contracts har jag fått en känsla av att spelpressen och gamers är mer krävande än de flesta spelproducenter. De som spelar spelen vill inte ha någon halvdan musik. Enligt min åsikt är 90 % av spelmusiken ganska trist och förutsägbar, så producenterna som fattar besluten om vilka artister, kompositörer och musiker som ska användas måste bli mer kritiska till musiken i deras produktioner för att höja kvaliteten på slutprodukten.

I Japan är spelmusiken mer utbredd och betydligt vanligare i skivbutiker. Tror du att det kommer bli så även i resten av världen inom ett par år?

Ja, absolut - om musiken blir bättre. Att släppa en massa halvdana spelsoundtrack kommer bara stjälpa mer än hjälpa. Det är viktigt att fler kvalitetssoundtrack släpps ut i butikerna. Soundtracket till Hitman: Contracts finns nu tillgängligt i butikskedjor som HMV, Virgin, Best Buy, Amazon och Walmart i USA. Det är faktiskt det första spelsoundtracket som säljs av Walmart som är den största butikskedjan i USA.

Hur var det att komponera musik till Commodore 64-spel? Var det mer kreativt på den tiden?

Jag har aldrig komponerat musik till några C64-spel, bara till C64-demon. Det första spelet jag gjorde musik till var faktiskt till Amiga och ja, den kreativa friheten gjorde det väldigt spännande att jobba med. Utvecklarna förväntade sig inte någon speciell musikstil. De bara bad kompositören att få till musik som passade spelets utseende och känsla. Idag är spelproduktionerna mycket större, med utvecklingsteam på över 50 personer, och spelen är mycket mer filmiska och därför går vi kompositörer en kamp mot den typiska ”Hollywood-upplevelsen”. Utvecklare eftersöker ofta ett visst sound och jag känner att det är mitt jobb att leverera vad som förväntas och sedan göra det så bra jag kan, både på ett kreativt och ett experimentellt plan. Jag försöker undvika att jobba med projekt som kan kräva att jag skriver standardmusik och inte ger utrymme för intressanta kompositioner.

När det handlar om spelmusik representerar du Danmark och Norge har Björn Lynne. Har du någon aning om varför Sverige, som i övrigt har många framgångsrika artister, inte har någon känd spelkompositör? Känner du till några lovande svenskar i branschen?

Sverige har en hel del bra musiker, förmodligen fler än Danmark och Norge, men jag tror det helt enkelt beror på att de inte jobbar i spelbranschen.

Du komponerar även musik till filmer. Vad är skillnaden mellan medierna?

När man skriver musik för film måste man hela tiden ha koll på vad som händer under filmens gång, så det är därför svårt att få till galna ideér. I spel gillar jag att ta med en hel del undermedvetna saker för att vidareutveckla spelets atmosfär. Mitt jobb som spelkompositör är att fördjupa spelaren i spelvärlden och förstärka regissörens och producentens visioner. Att bara skapa musik som är typisk för en viss genre anser jag är att missa en möjlighet eftersom man med hjälp av musiken bör försöka få spelaren att vilja fortsätta spela.

Vad föredrar du; klassisk C64-musik eller moderna, orkestrala kompositioner?

Tidigare föredrog jag att lysssna på C64-musik och var djupt influerad av några av låtarna från den tiden. Men nu skapar jag en hel del orkestral musik och gillar att lyssna på klassisk musik för att få idéer till mina egna kompositioner.

Vad har du för musikalisk bakgrund, och hur hamnade du i spelbranschen?

Jag började göra musik på C64:an och även på syntar när jag var 14. Innan dess hade jag lärt mig en hel del om klassiska kompositioner och även att spela piano, gitarr och läsa noter. Jag är dock mest självlärd. Jag tror att det beror på min bakgrund i C64-, Amiga- och Sega Genesis (Megadrive)-scenen. Då gjorde jag musik med hjälp av program som inte kom med några manualer. Jag kom in i spelbranschen när mina vänner och jag bestämde oss för att göra någonting annat än demos!

Känner du till några olikheter mellan amerikanska och europeiska spelutvecklares inställning till musiken i spel?

När jag arbetar med amerikanska utvecklare är jag ibland försiktig med att använda galet mycket elektroniska toner och dancebeats. Europeiska och kanadensiska utvecklare verkar dock respektera och gilla den här typen av influenser. Fastän jag har haft fina upplevelser både att komponera elektroniska och orkestrala toner (nyligen spelade jag in musik med en 140 personer stor orkester med kör för ett ännu oannonserat projekt) tror jag personligen att det är mer utmanande att skapa ett minnesvärt elektroniskt soundtrack än ett traditionellt orkestralt.

Du gjorde musiken till spelet Minority Report. Var det inte frustrerande att behöva hålla sig till originalmusiken från filmen?

Nej, absolut inte. Jag behövde nämligen inte göra det. Jag blev ombedd att hitta på egna idéer.

Vore det inte maffigt att framföra en spelmusikkonsert på en stor arena?

Säkert. Jag spelade faktiskt musik från Hitman: Contracts under en DJ-spelning på spelets releaseparty i Europa. Och så i augusti framfördes en Hitman-svit av Prags symfoniorkester under konserten på årets Games Convention i Leipzig, Tyskland.

Vilken kompositör tycker du är mest intressant i dagens spelbransch?

Ärligt talat ägnar jag inte så mycket uppmärksamhet åt spelmusik. Mina favoritspel använder inte musiken fullt ut. Istället ägnar jag min uppmärksamhet åt filmmusik. Det är fantastiskt att så många små indiefilmer har så bra musik. Jag tycker det är ironiskt med tanke på att budgeten för musiken i spel ofta är lika med om inte större än den för dessa indiefilmers soundtrack.

Vilket av dina egna soundtrack är din favorit?

Jag brukar tycka bäst om det soundtrack jag senast jobbat med, så det blir Robotech: Invasion.

Slutligen: någon hälsning på danska?

Skål!

Av Johan Köhn och Niklas Lundqvist [2004-12-08]

Till toppen© 2001-2012 Spelmusik.net