Intervju med Instant Remedy

Instant Remedy (Martin Andersson) är mannen bakom en av senare års absolut bästa skivor med remixad spelmusik. Vi passar på att ställa några frågor till honom.

Kan du till att börja med berätta lite om dig själv som person? Har du till exempel några speciella intressen utanför musik?

Jag gillar att göra saker där man skapar något, t.ex. göra små spel i Director (jag kodar lite också ibland). Jag jobbar på ett spelutvecklingsföretag i Helsingborg, så jag gör kreativa saker på dagarna också. Spelar även spel på PC och ibland PS2. Håller på att renovera vårt hus som tar ganska mycket tid och energi.

Berätta hur du kom i kontakt med Chris Abbott och hur det kom sig att han lät dig göra en skiva?

Vi hade mejlat någon gång för länge sedan och när det var dags att sätta ihop remixar till Back in Time 3 blev jag tillfrågad att göra en remix på ”IK+”. Jag började leka med tanken att göra ett helt album och Chris var positiv från första början. Back in Time 3 blev ju en mer eller mindre symfonisk skiva, så en låt från mig skulle inte passa alls.

Hur stor betydelse tror du att Chris och hans engagemang för spelmusik haft för Commodore 64-scenen?

Väldigt stor betydelse. Utan honom hade det inte funnits några ”live events”, han hade länge den största remixdatabasen och för att inte tala om de åtråvärda remixskivorna med de gamla SID-hjältarnas nya versioner. Han ser också till att originalkompositörerna får den ekonomiska ersättning de förtjänar om någon skulle använda deras gamla godbitar kommersiellt (Zombie Nation t.ex.). Han gör i stort sett allt ideellt. Förtjänsten på skivförsäljningen går till investeringar och utgifter som rör remixscenen.

Berätta hur skapandet av din debutskiva gick till! Vi har förstått att det var lite kämpigt mot slutet...

Jag började egentligen i januari 2001 [skivan kom ut juni 2002 - red.] med ”Lazy Jones Medley”, men den var svår att licensiera så den lades ut på nätet istället. Man kan säga att jag övade lite och testade nya metoder och framför allt mina nya syntar. Jag bodde då i lägenhet, så jag flyttade mina grejor till mina föräldrars hus där jag kunde spela högt i stort sett dygnet runt (för det blev sena nätter). Där gjorde jag ”LJM”, ”Flimbo’s Quest”, ”International Karate”, ”IK+”, och ”Warriors” på ca 2-3 månader på helgerna. Gjorde lite annan musik också. Sedan blev det ett långt uppehåll över sommaren och vi köpte ett hus som behövde fixas till en del.

Återupptog remixandet igen i januari 2002. Satte ihop resterande sju remixar på ca 4-5 månader inklusive CD-mastringen. CD:n skulle lämnas för tryck i slutet av maj eller något i den stilen för att blir klar till Back in Time Live 3. Höll på i stort sett varje helg, vilket var ganska påfrestande. Man hade inte riktigt tid att umgås med vänner och bekanta.

De svåraste låtarna att remixa var nog ”Ghosts ’n' Goblins”, ”Comic Bakery Extended” och ”Commando V2”. De hade jag remixat innan och visste inte riktigt hur jag skulle förbättra dem, förutom ljudkvalitetsmässigt. ”Comic Bakery” tyckte jag var bra som den var, så den fick bli ”extended”. ”Commando” var svår att få till rent dance-mässigt så att den inte låter så ”dataspelsmusik” med sina genomskärande SID-ljud. Den har så långa, sammanhängande melodislingor, vilket inte passar så bra i dancegenren där det är kortare loopar som gäller. ”Ghosts 'n' Goblins” hade samma problem, jag fick helt enkelt hitta på lite egna slingor som följde melodin lite grann. Retrofans verkade inte gilla den lösningen, men min vision (även Chris) var att introducera SID-musik för nya öron och lindra kulturkrocken lite - att få till en remix-CD som ”vanligt” folk skulle uppskatta, inte bara retrofansen.

”Commando V2” är låten jag blev minst nöjd med. Den kändes inte bra som helhet. Originalet var bra eftersom det var en lång, varierad melodislinga vilket inte passar i dancegenren. Jag fick klippa sönder den rejält och det kändes inte helt bra. Dessutom gjorde jag den sist av alla och var ganska trött på att pumpa ut remixar på löpande band. Låten jag är mest nöjd med är ”Last Ninja - The Palace”, för den har bra energi och melodi och gick ganska snabbt att göra.

Jag blev nöjd med i stort sett alla låtarna i slutändan, vilket kanske är ovanligt. Men jag fick ju chansen att göra något som jag tyckte var bra och det är nog inte alltid fallet om man gör något för ett vanligt skivbolag. Chris hade i stort sett inga invändningar vad gällde musiken. Jag hade några stycken på jobbet som var ”musikbetatestare” och som fick säga vad de tyckte - annars var jag enväldig diktator (skrattar).

En viktig ingrediens för mig i mina låtar för CD:n var att jag skulle ha med ganska mycket egna grejor. Typ lite fräscha dance-slingor som gör låtarna lite mer dansvänliga och moderna. Jag mastrade även CD:n själv eftersom det blev billigare och tog mindre tid. Detta hade jag aldrig gjort tidigare, så det blev också en utmaning. Mastringen blev okej, men kunde ha varit bättre. Vågade inte ta i och dra på för mycket med pumpet...

Har du några inspirationskällor, förutom de ganska självklara spelkompositörerna? Det verkar exempelvis som att du är rätt förtjust i den finska DJ:en Darude, när man lyssnar på låten ”Game On Issue 09/89”.

Kul att du upptäckte likheten (skrattar)! Jag gillar det mesta Darude gjort, speciellt en remix han gjort på Barcode Brothers ”Dooh Dooh”. Enormt klös! Han är nog den jag får mest inspiration från. Jag gillar även Scooter eftersom de har ett bra och mäktigt sound. Koto och Laserdance (80-tals space-disco) gör väldigt melodiös musik. Sash! är också bra. Richi M's tidigare singlar var riktigt bra också.

Vad lyssnar du på för musik förutom spelmusik? Gillar du olika genrer, eller är det bara dance som gäller?

Jag lyssnar på olika genrer, t.o.m. lite country ibland. Gillar inte den nya vågen av r’n'b/rap/hiphop. Bättre var det på mitteln av 90-talet då euro-techno var på radion varje dag!

Lyssnar på Jean-Michel Jarre ibland. Dancegenren har förändrats ganska mycket de senaste åren, dessvärre till något som jag inte gillar. MTV har i stort sett ingenting jag gillar längre, inte ens dancechartsen...

Kan du rekommendera ett gäng album som du tycker att vi ska lyssna på?

Scooter - 24 Carat Gold: Deras senaste samlingsalbum - med alla guldkornen samlade.

Scooter - And the Beat Goes On: Deras första album, som låter som en live- inspelning. Ruskigt bra.

Laserdance - Technological Mind: Melodiösa bitar, fast en aning enformigt med en hel CD.

Koto - Masterpieces: Bra, helt enkelt.

Har svårt att nämna hela album som är bra. Det är sällan jag gillar mer än 2-3 låtar per CD... Annars någonting av ovanstående nämnda artister.

Låt oss återvända till skivan! Hur gick du till väga när du skulle välja låtar att remixa till skivan? Valde du dina favoritlåtar eller valde du de som passade bäst in på skivan? Hade det någon betydelse vilket spel låtarna kom ifrån?

Jag hade mina favorit-SID:ar som jag lyssnat på under en längre tid och jag hade även lyssnat efter lämpliga kandidater som passade i dancegenren. Sedan fick Chris kolla upp om de var möjliga att licensiera, vilket de flesta var. Listan ändrades lite då och då, om jag hade stött på någon ny låt som jag tyckte verkade lämplig. Låtar togs också bort om jag ansåg att de inte skulle passa in efter att jag undersökt dem närmare. Till exempel ”Arkanoid” skulle vara med, men jag tyckte den verkade bli lite udda, så den skippades. Det spelade absolut ingen roll var de kom ifrån - vi hade speciellt valt ut vissa kända SID:ar (”Last Ninja”, ”Commando”, ”IK+”, ”Comic Bakery” etc.) som skulle täcka retrobehovet. Så en del är ganska okända men var lämpliga ur andra synpunkter; bra melodi eller liknande.

Vad är du själv mest nöjd med när det gäller din skiva?

Att den blev klar! Att den känns varierad trots att genren träder fram ganska tydligt i de av flesta låtarna. Jag tror att den känns mer varierad än om jag skulle ha gjort en helt egen CD eftersom man har en tydlig inspirationskälla från olika kompositörer. Kvalitén känns också hyfsat jämn tycker jag, det är inget som känns väldigt mycket sämre än det andra, förutom bonuslåtarna som kanske är lite föråldrade.

Finns det något nu i efterhand som du skulle ha gjort annorlunda?

Nej, jag skulle nog inte ha gjort den särskilt annorlunda. Jag känner mig nöjd med det jag gjort, och alla kan inte gilla allting heller.

Den sobert designade logon har du gjort alldeles själv. Är du intresserad av design?

Nej, det är inte min starkaste sida. Layout och design är jag ingen klippa på - min hemsida är väldigt tråkig, men ska väl ta och fixa lite med den någon dag. Logon gjorde jag för något år sedan för att ha på min hemsida, absolut inget jag tänkt ha på ett CD omslag! Tiden var knapp och vi fick ta vad som fanns.

På din ”tråkiga” hemsida kan man läsa att du jobbar för ett spelföretag, med spelutveckling. Berätta mer!

Jag jobbar med spelutveckling där jag är grafiker. Jag sitter och gör 3D-miljöer till bilspel som vi har nischat oss lite på. Det är ganska kul faktiskt, eftersom utvecklingen går framåt hela tiden och man får vara med och lösa problem och utveckla ny teknologi. I tidigare projekt har jag även varit lite inblandad i ljuddelen.

Vem är det som gör den vokala insatsen på ”Ghosts 'n' Goblins (Trance Version)”?

Hmm. Vet inte, jag köpte ett ljudbibliotek där det följde med lite röster, både manliga och kvinnliga. Jag hade tur som hittade lämpliga fraser och jag har även klippt ihop en del för att det skulle passa temat. Darude gjorde likadant i ”Feel the Beat”. Jag hade hört ljudsamplingen innan jag hört låten, så jag tyckte det var en billig budgetlösning för en kommersiell artist som Darude att göra så ... fast det funkar ju.

Man skulle kunna säga att det finns två olika läger när det gäller spelmusik. Den gamla skolan med Commodore 64- och NES-musik i spetsen, samt den nyare, mer utvecklade japanska spelmusiken. Lyssnar du något på nyare spelmusik, som till exempel Final Fantasy?

Har inte spelat Final Fantasy, så jag kan inte säga om jag tycker om den eller inte. Musiken i spel nuförtiden är mer som filmmusik, den försvinner liksom bort i all bländande grafik. Den sticker nästan aldrig ut, den ska bara finnas där. På C64-tiden var grafiken ganska torftig i jämförelse med musiken så man fick njuta av det man kunde. Det händer aldrig idag att jag sätter igång ett spel bara för att få höra musiken. Men jag måste medge att jag gillar den gamla skolan, även Amiga-musik. Har funderat på att remixa lite Amiga-låtar så småningom. Vill inte lämna scenen än.

Kan du nämna dina tre favoritkompositörer inom spelmusik?

Rob Hubbard, Chris Hülsbeck och Jochen Hippel. Varierar lite vem jag tycker är bäst just för tillfället.

Dina tre favoritlåtar inom spelmusik?

Om man går efter retrokänsla: ”Last Ninja” (C64), ”Commando” (C64) och ”Full Contact” (Amiga).

Dina tre favoritspel?

Desperados Dead or Alive har jäkligt bra stämning i tvättäkta vilda västern-anda! Gran Turismo 3 är snyggt, har bra körkänsla och varar ganska länge. Har spelat Unreal Tournament en del också, men tröttnat lite på FPS-genren.

Du har överösts med beröm för din skiva; Tommy Rydling från speltidningen Super PLAY har hyllat dig gång på gång, medan plattan fick det mycket höga betyget 4.5 här på Spelmusik.net. Har du mer att ge, eller är du mätt nu?

Det är helt klart väldigt kul att skivan uppskattas av recensenter och av även folk som mejlar. Det är en speciell känsla när musiken målas upp med recensentens/lyssnarens egna ord. Jag har mer att ge. Det här känns bara som början.

Kan du avslöja några detaljer om vad ditt nästa projekt blir?

Har inga detaljerade planer på vad som kommer att ske, men att göra någon discorökare typ ”Sandstorm” hade varit det allra bästa. Hade varit kul att remixa kommersiella låtar också. Kommer förmodligen även att göra några Amiga-remixar att lägga ut på nätet.

Till sist, några slutord till dina fans?

Tack för alla trevliga mejl jag har fått under åren. Jag får fortfarande ett och annat mejl i veckan, vilket är väldigt kul. Och jag hoppas att alla som köpt skivan känner sig nöjda med tanke på att den blir ganska dyr med frakt och sånt. Tack till alla som köpt, eller kommer att köpa, skivan.

Av Niklas Lundqvist [2003-03-26]

Click here to read the interview in English

C64Audio.com kan du beställa Instant Remedys självbetitlade album och dessutom lyssna på smakprov från det.