I väntan på en världspremiär
Världspremiären för konsertturnén Distant Worlds: Music from Final Fantasy äger rum i Stockholms Konserthus nu på tisdag den 4 december. Final Fantasy-serien fyller 20 år och Nobuo Uematsu har valt att fira detta genom att komma till Sverige för denna konsert.
Stefan Forsberg är chef och vd för Stockholms Konserthus och vi frågar honom hur det känns att det är platsen för världspremiären av Distant Worlds.
- Det känns fantastiskt bra! Vi är ett konserthus av högsta
internationella nivå varför det är självklart att
försöka ligga så långt fram som möjligt när
det gäller att hitta nya konserter. Att vi lyckats få världspremiären
av Distant Worlds förlagd till Stockholm ser jag som ett
bevis på att vi har ett högt internationellt anseende och ses
som ett konserthus som är öppet för nya idéer.
Berätta om inspelningen av Distant Worlds-skivan.
- Inspelningen gick väldigt bra eftersom Kungliga Filharmonikerna lärt känna Arnie Roth så väl nu genom våra tidigare konserter. Vi bokade en mycket skicklig tekniker från Göteborg, Lars Nilsson, som hade med sig den senaste inspelningstekniken vilket underlättade såväl inspelning som redigering av skivan. Vi repeterade och spelade in parallellt på multikanaler vilket gjorde arbetet enkelt och effektivt. Arnie har sedan redigerat materialet och skivan låter otroligt bra! Den måste man skaffa om man gillar spelmusik!
Apropå all spelmusik i Konserthuset på sistone: har du hittat några personliga favoriter bland det som framförts?
- Det är mycket som har varit bra och det är svårt att peka ut favoriter. På grund av skivan har jag ju naturligtvis jobbat mer med Final Fantasy än andra spel. De melodier som fastnat lite extra kommer nog mest därifrån - på grund av det.
Blir det en Play-konsert i juni även nästa år?
- Vi kommer inte att göra en traditionell Play-konsert nu i juni. Detta främst beroende på att vi efter den 7/6 stänger Stora salen under några veckor för att renovera. Vi har dock några andra planer kring Play-konserter men då någon annanstans i Sverige. Spelmusiken har kommit till Konserthuset och Filharmonikerna för att stanna.
Arnie Roths produktionsbolag AWR Music Productions står bakom Distant Worlds-turnén. Thomas Böcker har tillsammans med Arnie och Square Enix gjort dessa konserter möjliga och berättar även han om inspelningen av Distant Worlds-skivan.
- Efter Play-konserten 2006 kände jag till Kungliga Filharmonikernas kvalitet, så jag var väldigt glad att kunna vara med under inspelningsdagarna. Och givetvis blev jag inte på något sätt besviken. Jag älskar skivan - arrangemangen känns så fräscha, dynamiska, kraftfulla och helt enkelt vackra. Det är så intressant att lyssna på Final Fantasy-musik framförd av Kungliga Filharmonikerna, en av världens bästa orkestrar. Att döma av Nobuo Uematsus kommentarer tror jag att han känner likadant inför releasen av den här skivan.
På inspelningen är det en amerikansk artist som sjunger sången i ”Distant Worlds”-låten. Vem står för den i Stockholm ?
- Vår plan är att Elisabet Strid gör den. Hon är även sopran i operastycket som framförs.
Du har arbetat med ett antal spelkonserter de senaste åren. Hur reagerade du när Square Enix gav dig chansen att vara med och skapa Distant World-turnén?
- Givetvis blev jag väldigt glad. Sanningen är att det i flera år har diskuterats kring Final Fantasy-konserter i Europa och nu blir det äntligen av, med världspremiär i Stockholm. Jag hoppas på många konserter runtom i världen.
Av Johan Köhn [2007-11-29]