En femte spelkonsert i Leipzig

För femte året i rad kommer en spelkonsert som går under namnet Symphonic Game Music Concert att hållas i samband med Games Convention i Leipzig. Konserten äger rum den 22 augusti i Gewandhaus. Musik från StarCraft, Ragnarok 2, Metal Gear Solid 3: Snake Eater, Secret of Mana, The Abbey och Settlers II - The Next Generation ingår. Stycket från Settlers II är arrangerat av Shiro Hamaguchi, mannen som står bakom otaliga arrangemang av Nobuo Uematsus Final Fantasy-stycken. Bröderna Ingo och Henning Nugel arbetade tillsammans med Aaron Marks med ljud och musik till spelet. Sorgligt nog avled cancersjuke Ingo i slutet av mars i år och konserten tillägnas därför honom.

Japanska operasångerskan Izumi Masuda framför ”Distant Worlds” från Final Fantasy XI och tyska Conny Kollet sjunger ledmotivet till Stranglehold. År 2005, på den tredje Symphonic Game Music-konserten, framförde Kollet ”Shadowsong” från SpellForce 2. Den magnifike trumslagaren Rony Barrak, som gästade Play-konserten i Stockholm förra sommaren, kommer också att medverka (med trumspel i ett nytt Metal Gear Solid 3-arrangemang). Och precis som på årets Play-konserter i Stockholm den 2 juni bjuds det på ett Commodore 64- respektive Amiga-medley.

Chris Hülsbeck som även han var i Stockholm förra året kommer att finnas på plats i Leipzig och musik från Turrican 2 står på programmet. Masashi Hamauzus toner från SaGa Frontier 2 och Musashi: Samurai Legend i nya arrangemang kommer också att ingå. Styckena kommer från Hamauzus soloalbum Vielen Dank som släpps i slutet av maj och är inspelat i just Tyskland.

År 2003 hölls den första spelkonserten i Leipzig. Det var också den första av sitt slag utanför Japan. Thomas Böcker är producenten bakom dessa konserter.

Vad har du för känslor inför årets konsert?

- Jag är lika uppspelt som varje år! Det är så många speciella artister som kommer till Leipzig i år, sådana som japanska operasångerskan Izumi Masuda, libanesiske trumslagaren Rony Barrak och tyska sångerskan Conny Kollet. Vi kommer att utannonsera fler talangfulla artister snart. Exempelvis, efter att vi förra året använde oss av orgeln i Gewandhaus kan vi helt enkelt inte hålla oss ifrån den... Jag är så glad att vi kan arbeta med en kör, precis som förra året. Det gör det lättare att välja från en utmärkt samling spelmusik och ger mig chansen att skapa ett ännu mer varierat program. Och givetvis följer vi mottot "byt aldrig ut ett vinnande lag" genom att FilMharmonic Orchestra från Prag dirigeras av Andy Brick.

Har ni några speciella planer för att uppmärksamma att det i år är femårsjubileum för dessa konserter?

- Inte något jubileumsfirande i sig, men jag tror att den femte konserten kommer att gå ännu ett steg längre vad gäller kvaliteten, samarbetet med kompositörer och inbjudna gäster. Enligt mig så blir det ett trevligt sätt att fira vår femte konsert.

Vad skulle du säga för att övertyga folk från Sverige att komma till Leipzig för denna konsert?

- Jag tycker att Leipzig-konserterna är väldigt unika till sitt koncept, något liknande finns knappast någon annanstans i världen. Varje år har vi ett helt nytt konsertprogram, presenterat av en komplett symfoniorkester. Vi koncentrerar oss på musiken i sig och kreatörerna bakom kompositionerna. Vi arbetar nära originalkompositörerna så mycket som möjligt. Jag vet att jag upprepar mig, men artister som Izumi Masuda, Rony Barrak och Conny Kollet gör i sig det värt att åka till Leipzig.

Konserten 2003 var den första av sitt slag utanför Japan. Vad säger du om de senaste årens explosion av spelkonserter runtom i världen?

- Det är en skön känsla! Inte för att allt detta har hänt tack vare Leipzig-konserterna, men jag är säker på att de givit inspiration till andra producenter. Ett bevis på min uppfattning kring detta är att en hel del av arrangemangen som vi tog fram sedan användes för andra konserter runtom i världen. Underbart! Den stora konkurrensen kommer slutligen att leda till bättre och bättre kvalitet på kommande evenemang av det här slaget och, icke att förglömma, folks medvetenhet om spelmusik kommer att öka.

Biljetter till årets Leipzig-konsert finns att boka på www.ticketonline.de.

Av Johan Köhn [2007-05-01]

Symphonic Game Music Concert