Distant Worlds: Music from Final Fantasy
Niklas recenserar
På pappret såg Distant Worlds ut som ett regelrätt
Play-evenemang, fast med endast Final Fantasy-musik på
programmet. I verkligheten visar det sig vara så otroligt mycket
mer. Efter oräkneliga konserter med spelmusik framförda så
vet uppenbarligen dirigenten tillika producenten Arnie Roth vad som fungerar
och vad som inte gör det. Att döma av världspremiären
i Stockholm så behöver han inte göra många justeringar
inför den tre år långa världsturnén som stundar
för Distant Worlds.
Konserthuset, orkestern och dirigenten är densamma som under sommarens
Play-konsert, men skillnaden är ändå enorm. Det
märks så tydligt att man verkligen ansträngt sig för
att helhetsintrycket ska bli så bra som möjligt, och ingenting
har lämnats åt slumpen. Videoskärmarna, till exempel.
Deras vara eller icke-vara har debatterats flitigt i de här sammanhangen,
och på Play-konserterna har man fått intrycket att
bilderna från spelen slängts in på måfå,
utan vidare finess. Under Distant Worlds så finns det istället
en desto tydligare tanke bakom nästan varje bildruta. Allra bäst
blir det i ”Don't Be Afraid” som inleds med dialogscener från
oroligheterna på ön Dollet i Final Fantasy VIII, för att
sedan explodera i vad som måste vara seriens starkaste kamptema.
Samtidigt slåss karaktärerna på videoskärmen, och
publiken ger en välförtjänt applåd till han eller
hon som kläckte den lysande idén.
Final Fantasy-seriens rika musikhistoria har väl inte direkt gjort
det svårt för producenterna att få till en fungerande
show, heller. Hedersgästen Nobuo Uematsu har ett så pass brett
register att många olika stilar får plats i konserthuset den
här kvällen, inklusive gästspel av en akustisk gitarrist
och ett mäktigt operastycke. Det blir sällan enformigt och samtidigt
känns det aldrig splittrat som så ofta annars på spelmusikkonserter.
Samtliga spel i serien (minus del tolv, tyvärr) representeras med
minst ett musikstycke, med viss tyngdpunkt på fansens favoriter
del sju och åtta. Då de flesta i publiken känner till
begreppet Final Fantasy så behöver inte Arnie Roth förklara
särskilt mycket mellan låtarna, vilket ger ett bra tempo.
Enda gången som konserten sviktar lite är under ”Memoro
de la Stono” från Final Fantasy XI. Jag håller inledningen
på det varierade stycket som något av det bästa Uematsu
skrivit under 2000-talet, men efter en lovande inledning så försvinner
magin när sopranen Elisabet Strid tar ton. Hon sjunger inte dåligt
på något sätt, men det hela känns malplacerat och
den engelska texten vittnar om samma typ av lyrik som inte direkt förgyllt
Uematsus sångteman till de senare spelen i serien. Det blir dock
snabbt läge för revansch, då Strid tillsammans med både
tenor och bas ger sig på kvällens eldprov: operastycket ur
Final Fantasy VI. Det blir en omtumlande resa från start till mål,
delvis tack vare videoskärmarna som tar mig tillbaka till höjdpunkten
på den första delen jag spelade i Final Fantasy-serien. Där
det misslyckade Play-experimentet ”Dancing Mad” lämnade
en något bitter eftersmak i somras så ror man här i land
hela mastodontstycket, och gensvaret från publiken är slående.
Jag har länge efterlyst ordentliga avslutningar till spelmusikkonserter
av det här slaget, och det får vi äntligen här. Efter
att stående ovationer ropat in Arnie Roth på scenen igen så
kommer det oannonserade extranumret som en tidig julklapp till Stockholm:
”Terra's Theme”. Den redan uppjagade publiken vet knappt var
de ska ta vägen och under Uematsus kanske två finaste stunder
någonsin (en frustande ”One-Winged Angel” sätter
förtjänstfullt punkt efteråt) så är det närmast
rockkonsertstämning i Stora Salen. När spelningen är slut
går jag ut i foajén och köper skivan med Final Fantasy-musik
som Kungliga Filharmonikerna spelat in - trots att jag innan konserten
sagt åt mig själv att inte göra det. Det här är
nämligen något som jag vill återuppleva igen och igen.
Av Niklas Lundqvist [2007-12-11]
Stockholms Konserthus
4 december 2007
Kungliga Filharmonikerna
Allmänna Sången
Solister: Per Skareng, Elisabet Strid, Fredrik Strid, Johan Schinkler
Foto: Jan-Olav Wedin
När Nobuo Uematsu efter konserten äntrade scenen utbröt ett öronbedövande jubel.
Allmänna Sången och Kungliga Filharmonikerna spelade in ett flertal av konsertstyckena i augusti i år, vilket resulterade i skivan Distant Worlds: Music from Final Fantasy som fanns att köpa på konsertdagen.
Skivan går nu i efterhand att köpa på Konserthusets biljettkontor eller via www.ffdistantworlds.com.
Tre favoriter
Opera: ”Maria and Draco”
Opening ~ Bombing Mission
Don't be Afraid
Fotograf: Per Landin