Can’t speak Swedish? Here’s an English version
Vi förstår att ni är en väldigt upptagen man, och vi är därför väldigt tacksamma för din hängivenhet att ställa upp på denna intervju! Det är verkligen kul att du ställer upp för dina fans runtom i världen, och det är härligt att se att fler och fler börjar uppskatta spelmusikens storhet. Mycket tack vare ditt bidragande till den.
Vi är väldigt nyfikna: hur stort är egentligen spelmusikfenomenet i Japan, och hur erkänd är spelmusik utanför den inbitna fanskaran?
– Hm, jag är inte riktigt säker. Jag tror att den har börjat uppmärksammas mer och mer de senaste åren, men tittar man på min musik, så förstår man att jag inte skapar för att behaga den stora massan. Jämfört med popmusikens popularitet har spelmusiken en del att knappa in på.
Du har komponerat mycket musik, till spel som Chrono Trigger, Radical Dreamers, Xenogears, Tsugunai, Xenosaga etc. Spel som har blivit berikade med din vackra musik! Nu skulle jag vilja fråga: vilket av de soundtrack du har komponerat har sålt bäst?
– Både spel- och soundtracksmässigt är det definitivt Chrono Trigger!
Håller du med lyssnarna, vad gäller deras favoritsoundtrack; är det även det verk du är mest nöjd med? Vad kvalificerar, i dina ögon (och öron), ett framgångsrikt soundtrack? Är det samarbetet mellan de involverade i projektet, resultatet, produktionstiden månne, eller kanske positiv respons från fans; vad tycker du?
– För mig, är ett ”framgångsrikt soundtrack” ett jag kan känna mig nöjd med, och även ett som lyssnarna uppskattar. När jag är klar med ett soundtrack och är redo att skicka in mastern, försäkrar jag mig alltid om att produkten är så bra den bara kan bli. Så i den bemärkelsen är jag alltid nöjd med mitt arbete, men respons från fans å andra sidan, kan jag ju bara få efter att soundtracket finns ute. Och sedan beror det på vem som lyssnar på albumet; det finns de som verkligen gillar vad de hör och andra som inte gillar det. Det är inte något jag själv kan bestämma, så det är ingen idé att försöka avgöra huruvida ett soundtrack är lyckat eller inte förrän det finns i butik.
För inte länge sedan skrev du musiken till PlayStation 2-spelet Xenosaga Episode I: Der Wille zur Macht, vilket är den första delen i serien. Fler spel i Xenosaga-serien kommer definitivt produceras, men finns det en chans att du kommer att skriva musiken till dem?
– Nåväl, det beror alldeles på om jag får erbjudandet eller inte (av Monolith Soft), och om jag inte har nåt annat inplanerat. Jag kan inte ge nåt definitivt svar, men det är en möjlighet.
På tal om Xenosaga OST; det har verkligen en annorlunda anstrykning jämfört med de flesta spelsoundtrack. Är det här den nya vågen av ”bra spelmusik”? Högkvalitativa samplingar av riktiga instrument och vissa spår som framförs av storslagna orkestrar. Hur ser framtiden ut?
– Xenosaga-soundtracket var aldrig tänkt att prägla en ny spelmusik-era. När jag skriver låtar, tänker jag faktiskt inte på att de är ämnade för spel. Som jag ser det, råkar det bara finnas en genre vid namn ”spel”, och min musik används helt enkelt till soundtrack för den. Så om du frågar mig angående branschens framtid, skulle jag svara, ”jag har inte den blekaste”. Men jag tycker att man är lite föråldrad om man skriver musik som enbart kan användas som spelmusik.
Hur kommer du på alla nya melodier? Går du runt och visslar hela dagarna i studion och hemma? Eller plockar du hellre upp en gitarr och känner dig för? Du kanske hellre sätter dig avskilt vid ett piano, blundar, och bara låter musiken komma.
– De flesta av mina melodier kommer jag på när jag sitter framför mitt piano, men ibland dyker de upp i mina drömmar.
När du inte komponerar, provar du då på några andra instrument? Eller föredrar du att hålla dig till ditt favoritinstrument, vilket är?
– Jo, jag testar på många olika instrument. Vart och ett instrument har sitt eget unika ljud och karaktär, så det är mycket intressant att bara lyssna till dessa olika ljud. Det är förövrigt ett av mina intressen att samla på olika instrument (speciellt slaginstrument) från hela världen, så när jag hittar ett instrument som intresserar mig, köper jag det nästan reflexmässigt. Mitt favoritinstrument? De senaste åren har det varit gitarr [varför är jag inte förvånad? - red.].
Har du några program, syntar, keyboards etc. att rekommendera för alla de som är intresserade av att göra sin egen spelmusik? Vad använder du själv för tillfället?
– Nyligen fick jag tag på en ”software sampler” vid namn GigaSampler, och det har varit ett oerhört användbart verktyg. I själva verket har det självt nästan ersatt alla mina syntmoduler i mitt ställ. I dessa dagar finns det nog inte en låt jag gör utan en ”sampler”.
Arbetar du på några andra projekt när du inte komponerar spelmusik? Eller är det något du skulle kunna tänka dig att göra i framtiden, arbeta på ett instrumentalalbum, likt vad Nobuo Uematsu gjorde med Phantasmagoria.
– Ja, självklart. Jag funderar på att göra mitt eget soloalbum inom en snar framtid.
Finner du musik av någon särskild spelmusikkompositör vara väldigt bra, och i så fall, vad gör han eller henne till en bra musiker?
– Måste det enbart röra sig om spelmusik? Om så är fallet tror jag inte att det finns någon som jag kan nämna just nu.
Finns det några kompositörer, spelmusik eller inte, eller musiker som du verkligen ser upp till, och som du skulle vilja arbeta med för att producera ett album?
– Tyvärr, men jag tror inte att det finns någon speciell spelmusikkompositör som jag skulle vilja försöka mig på ett samarbete med. Handlar det dock om musiker, så finns det många jag vill se framföra mina låtar.
Både Xenogears och Xenosaga innehåller vackra sånger, vilket dels beror på de duktiga sångerskorna och självklart även sångtexterna. Var det samma sångskrivare som skrev sångerna till Xenogears och Xenosaga, och känner du dig alltid säker på att texten kommer att passa stämningen som din musik inger?
– Originaltexterna till sångerna som återfinns i Xenogears skrevs av scenarioförfattaren Masato Kato (regissör/scenarioförfattare för Chrono Cross) och originaltexterna till Xenosaga-sångerna skrevs av regissör Tetsuya Takahashi. När det kommer till sångskrivningsprocessen diskuterar vi alltid sångens tema, känslorna vi vill förmedla och textens betydelse väldigt grundligt innan skrivandet sätter igång. Så jag är alltid säker på att den slutgiltiga produkten, sångtexten, kommer passa musiken väl.
Efter att du har arbetat månader med att färdigställa ett soundtrack, tar du då en lång och välbehövlig semester för att återhämta krafterna innan du tar dig an nästa projekt?
– En riktigt lång semester blir svårt att förverkliga (skrattar). Bara för några månader sedan tog jag en hel vecka ledigt, för första gången på några år.
Det måste vara härligt att bo i Japan, ett land där gamla seder och långt framskriden teknik möts för att skapa en mångfald av kulturell rikedom. Med andra ord, när du inte arbetar med musik, vad finns det då som intresserar dig?
– Storstadslivet är trevligt det med, men när jag får chansen försöker jag ta mig till mitt hem i Yamaguchi-prefekturen för att umgås med människorna där hemma. Men det vill säga om jag får chansen.
Procyon Studio Co., Ltd finns belägen i Tokyo. Är det även där du bor och spenderar mestadels av din fritid?
– Nej, jag bor inte i studion [hehe - red.]. Jag bor i en annan del av Tokyo, men jag spenderar nästan all min tid i studion.
När jag lyssnar på japansk spelmusik får jag en känsla av att melodierna har fått mycket emfas. Tycker du det speglar japaners musiksmak, eller beror det mest på de många tekniska restriktioner som fanns under tv-spelens barndom? En bra melodi var i grund och botten det enda man kunde imponera sin publik med när högkvalitativa samplingar hörde framtiden till.
– Enligt mig är inte en stark melodi något som enbart är karaktäristiskt för spelmusik. Generellt sett brukar lyssnare gilla låtar med bra melodier. Tror du inte att detta gäller nästan varenda en runt om i världen? [jo, det är nog förmodligen sant, men jag håller fast vid min teori - red.]
Känner du till någonting om svensk musik? ABBA var ju stora i Japan och mycket tack vare deras slående melodier. Känns Sverige och svensk musik lika exotiskt som många svenskar upplever Japan vara?
– Ja. Självklart känner jag till svensk musik. Jag har lyssnat på ABBA en gång i tiden, och det fanns en tid för ett tag sedan då svensk pop var väldigt populär i Japan. Jag tycker att den påminner om fransk pop, i det avseende att den är väldigt rytmisk och stilig. Tradmusik är stilig den med, men jämfört med tradmusik så känns svensk musik mer exotisk.
Vi tackar dig ödmjukast för denna intervju. Slutligen, finns det nåt du vill säga till dina fans långt borta i Sverige?
– Jag blev först väldigt förvånad när jag fick höra att människor i Sverige lyssnade på min musik. Men oavsett vilket land det handlar om är jag väldigt glad att det finns folk som lyssnar på och uppskattar det jag skapar. Jag hoppas att jag kan fortsätta göra musik som inspirerar människor världen över, och samtidigt skapa verk som överstiger alla förväntningar ni har på min musik. Tack till alla för ert stöd!
Intervju & översättning: Andreas Collvin
Bearbetning: Johan Köhn
Tack till Matt Washimi på Procyon Studio för att han genom kontakt med Yasunori Mitsuda gjorde denna intervju möjlig.