Hem Kompositörer Intervjuer Artiklar Recensioner Kalender Nyheter Länkar Redaktionen Forum

Intervju med Tobias Enhus

Tobias Enhus kommer från Bjärred i Skåne, så nära Malmö att han kunde få skjuts av sin mamma när han skulle medverka på Joystick-konserten! Till vardags bor han dock i Los Angeles i Kalifornien. Professionellt har han hittills främst jobbat med musik till långfilmer och reklam. Med musiken till Spider-Man 3, som släpps nästa år, lär han bli mer uppmärksammad för sitt arbete med spelmusik. Vi pratade med Tobias strax innan konserten skulle dra igång.

Hur känns det?

- Jo, det känns bra! Nu är det klart. Eller, spelet (Spider-Man 3) är inte på långa vägar klart, det kommer inte ut förrän i slutet av maj nästa år. Och musiken är också långt ifrån klar, men den orkestrala biten är klar nu. Den har vi spelat in i tre dagar med Malmö Symfoniorkester.

Kommer det även vara icke-orkestral musik i spelet?

- Ja, spelet är uppdelat musikmässigt i två olika portioner. Jag gör orkestermusik som jag blandar med lite syntar - det mer traditionella soundet. Men så har vi också spelat in mycket ljudeffekter med orkestern, atmosfärer och sådana grejer. Jag ville att man inte ska känna om det är elektroniskt eller symfoniskt - jag vill att den biten ska blanda sig mycket mer. Det ska kännas lite mer organiskt. Sen är det rätt många artister som är inblandade också. Så att då har jag tagit deras musik. Sen gör jag remixar av den och samarbetar med de olika artisterna. Till exempel har vi en remix som jag håller på att göra just nu med Paul Oakenfold. Han har tagit lite av mitt material och så gör han lite grejer, sen skickar han tillbaka den till mig. Så sätter vi ihop det. Vi börjar med att plocka en av hans låtar och gör den till Spider-Man helt enkelt.

Ingår temat från Spider-Man-filmerna i din musik till spelet?

- Jag försökte köra något tema som låter filmmusik och som passar Spider-Man helt enkelt, men själva det melodiska temat är inte taget någonstans ifrån, det är original för spelet. Eftersom filmen inte kommer ut förrän 2007, och kompositören som jobbar på den – en ny kompositör, Chris Young - kommer inte använda samma tema som det gamla. Så då ville de inte att vi skulle använda Spider-Man-temat, så jag fick helt enkelt komma upp med ett nytt tema för spelet.

Hur kom det sig att du började jobba med Spider-Man 3, har du gjort någon spelmusik tidigare?

- Ja, jag gjorde ett spel förra året, The Matrix: Path of Neo, och det var väl så det började. Jag har ju jobbat på Matrix-filmerna också, och då just jobbat med artisterna. Sen har jag också jobbat på Animatrix. Och det var då jag kom in på den här idén med att blanda med artister. Det har varit mycket licensierad musik i spel på sistone. Om man tar till exempel Tony Hawk-spelen så är det oftast många låtar som är med, men det är låtar som är tagna rakt upp och ner - de är inte skräddarsydda på något vis. Nu har vi helt enkelt gjort skräddarsydda låtar till Spider-Man, där det låter lite filmmusik, lite dansspår – samtidigt som det är någonting nytt. Det är lite mer ... inte invecklat, men lite mer skräddarsytt kan man säga.

Det har helt enkelt satsats lite mer på musiken?

- Ja, precis! Så att det inte ska kännas att ... nu har vi en ”låt” ... och så var bara det en låt från någon popgrupp som man bara slängde ut. Det ska kännas att den smyger in på rätt ställe och har det rätta ”fläsket” runt omkring.

Hur fick du producenterna att gå med på att åka hit och spela in musiken?

- Det krävdes en del övertalning. När de frågade vilken orkester vi skulle använda sa jag: ”Vi ska använda Malmöorkestern - det är min orkester!”. Det krävdes ju visst arrangemang, jag ringde Lennart (VD för Malmö Symfoniorkester). ”Det blir jobb!”. De har ju ett ganska fullspäckat schema, men de ville göra lite fler sådana här grejer. Och det passade de ju bra ihop med den här konserten. Jag tror det är första gången en svensk orkester har spelat in spelmusik.

Är det första gången musik som du skrivit framförs live?

- Ja, jag har aldrig haft spelmusik som blivit uppspelad innan. Det är skitcoolt och jag är döspänd på att se hur det kommer att bli!

Av David Wallgren & Johan Köhn [2006-10-02]

Spindelmannen alias Tobias Enhus!

Foton från konserten Joystick i Malmö den 20 augusti:

Foton från konserten är copyright Johan Nilsson

Till toppen© 2001-2012 Spelmusik.net