Remixtoppen

Det finns gott om remixad spelmusik till både äldre och nyare konsoler/datorer på Internet, tack vare alla trogna fans av denna något udda form av musik; och dessa människor skall ha en eloge för att de bidrar till att göra spelmusik - i mer eller mindre remixad form - mer lättillgänglig för spelentusiasterna, då alla inte är villiga att punga ut 300-400 kr för ett soundtrack. För att visa tacksamhet gentemot dem som brinner för att exponera sina verk i denna undergroundkrets, som man nog kan kalla den för utan att överdriva, har jag assemblerat några av mina personliga favoriter som jag tänkte berätta om, efter jag nämnt varifrån jag fått min musik.

Bland djungeln av sidor där man kan finna spelmusik i remixad form på Internet, har jag fastnat för en som jag besöker dagligen för att se om nån godbit adderats till samlingen; den heter OverClocked Remix. Om du gillar spelmusik och inte har väldigt specifika preferenser, så finns det garanterat något för dig där. Det är mycket musik från 16-bit-eran (vi snackar Super Nintendo och Sega Mega Drive) man återfinner på denna sida, men även en hel del schysst musik från pre- och post-16-bit-eran finns representerad. De flesta snubblar säkert över någon välbekant trudelutt om man ger listan av remixar lite av sin tid för att kunna skumma igenom titlarna. Titlarna i min topplista finner du allihop på OverClocked ReMix, så bege dig dit och tanka på!

Titel: FFIII - Terra in Black
Artist: Ailsean
Omdöme: Jag vet inte hur många gånger jag har lyssnat igenom den här låten, men det spelar ingen roll, för den är fortfarande lika mäktig och läcker när Ailseans gitarrspel kommer in efter 53 sekunder, för att vara exakt. Visst, stråkarna och trumpeten gör sitt, men det är definitivt gitarren som gör den här remixen guld värd. Terra-låten i sig är antagligen det mest kända spelmusikstycke som någonsin gjorts, av förklarliga skäl, då det finns hur många officiella och inofficiella versioner som helst av det, på grund av att det är så bra. Det är alltid lika kul att introducera spelmusik för polare genom att dra igång denna remix.

Titel: Radical Punks
Artist: Ailsean
Omdöme: Att som spelmusikremixare förvalta Yasunori Mitsudas verk, mannen bakom originalmusiken till Chrono Cross, är inte det lättaste, om man vill göra det väl, men Ailsean är där igen! Resultatet blir ett stycke musik i rasande tempo, precis som vilken skatepunk-låt som helst; dock är denna annorlunda: den är mycket bättre än det mesta som återfinns inom skatepunken, på grund av. den melankoliska melodin. Melankolisk melodi i ett hysteriskt tempo kanske inte låter något vidare, men det är ungefär som sötsur sås; vissa gillar det andra inte, men ge den en chans. Du märker snabbt om du gillar den.

Titel: Chrono Trigger - Team Gato
Artist: Dale North & Mustin
Omdöme: En udda och ganska rolig version av ”Gato's Song”, som spelas när man slåss mot den stora roboten på Millennial Fair, i Chrono Trigger. Udda eftersom låten börjar med att man hör hur folk ur en publik roar sig för att sedan överröstas av en mörk röst som presenterar Team Gato som sedan börjar framföra sin musik; rolig eftersom publiken buar ut Team Gato gång på gång, vilket dock inte får dem att ge sig. Publiken och buandet är fejk som arrangerats in i remixen, men det är ett annorlunda och roligt annalkande, och variation kan ju aldrig vara fel, inte sant? Team Gato's sista framträdande på scenen, efter alla utbuningar, är en hiphop-version av ”Gato's Song”, vilket resulterar i att de blir utslängda. Skön och skojig låt som växer.

Titel: Secret of Mana - Flava
Artist: McVaffe
Omdöme: Secret of Mana är ett spel som imponerat stort på mig och det tack vare musiken, så självklart blir jag exalterad då jag finner en remix från just detta spel, och ännu mer så när remixen visar sig vara bra, vilket denna remix är. Remixen bygger på flera SoM-stycken; den inleds med ”Fear of the Heavens”, musiken som spelas under introsekvensen då Manaträdet uppenbarar sig i, för att sedan övergå till en blandning av ”Into the Thick of It” och ”Did You See the Ocean?” som bygger på rytmik och melodi för hela slanten, med extra emfas på rytmiken.

Titel: Zelda 2 - Thelonius Temple High
Artist: Michael Contraveos
Omdöme: Zelda 2-musiken kanske inte tillhör den mest frekvent remixade spelmusiken, men det betyder ju självklart inte att de som prövar på att remixa den är dömda att misslyckas. Att döma av den Zelda 2-musik jag har lyssnat på så är det snarare tvärtom, eftersom det finns en hel del läckra stycken som skulle må bra av att lyftas med lite vackra arrangemang och bra instrument. Ett exempel på en sådan låt är just denna. Den här låten är en jazz-remix, men låt inte det skrämma dig, om du nu ogillar Jazz. Ge den en chans; känner du igen melodin, vilket du kommer att göra om du har lirat Zelda 2, så kommer du säkerligen gilla den, då den bjuder på ett vackert piano, trummor och skön kontrabas; ungefär vad som är essentiellt för en jazzorkester.

Titel: FFVII - RedXIIIRedux
Artist: AmIEvil
Omdöme: Precis som med fallet ”Terra in Black” valde jag denna låt på grund av att jag uppskattar vad elgitarren gör för hela arrangemanget; mycket enligt min mening. Kort och intensivt beskriver bäst det här stycket. Jag har inte lyssnat på många renodlande FFVII-remixar, men den här torde tillhöra en av de bättre, även fast den är väldigt kort, men det är bara att sätta igång och loopa efter nedladdning. Låten ger mig en lite tvetydig känsla, då man samtidigt som man hör en schysst ”analog” elgitarr också känner hur den digitala syntmusiken tränger sig igenom. Resultatet är dock bra, vilket ju ändå är vad som räknas.

Titel: Chrono Trigger - NoTime
Artist: JAXX
Omdöme: Det ser ut som ännu en Chrono Trigger-låt har gjort sig förtjänt av att residera i denna eminenta lista. Nej, men skämt åsido: Remixen är lugnt värd att ta en närmare titt på; den bygger huvudsakligen på ett gitarrsolo med mycket fint vibrato, som passar Chrono Trigger-musiken som näven i handsken, ackompanjerat av ett lagom monotont piano som arbetar i bakgrunden för att inte sno åt sig för mycket av uppmärksamheten från den sköna gitarren.

Titel: Castlevania 2 - Bloody Hell
Artist: Kaijin & Ailsean
Omdöme: Två individuellt duktiga remixare som slagit sina kloka huvuden ihop och lagat till denna rätt, en mysig och lagom hård Castlevania-låt. För vad vore en remixtopplista utan Castlevania-musik? Mhm, korrekt, inte mycket. Ni som är skolade i CV-musik, gissar säkert på att låten är en ”Bloody Tears”-remix, vilket stämmer bra. ”Bloody Tears” tillsammans med den ännu mer kända CV-låten ”Vampire Killer” är vad som symboliserar CV-musik; melankolisk, lagom hård, gotisk - skön helt enkelt. Det finns en hel del fina CV-remixar på OverClocked Remix, så om du inte gillar denna, finns det stor chans att du kommer gilla nån utav de andra.

Det var inte det minsta svårt att endast välja ut åtta stycken remixar att skriva om, då jag lätt skulle kunna välja ut 50+ att ösa god kritik över, eftersom jag anser att många utav de cirka 190 remixar som jag laddat ner från OverClocked Remix ligger på ungefär samma nivå, men de jag skrivit om här ovan tillhör favoritskaran för tillfället.

Om du har problem med att ladda ner låtar från OverClocked Remix, så kan du istället, om du har en IRC-klient, hämta dem från en f-serv på kanalen #ocremix på irc.enterthegame.com (triggers på kanalen: !ocnew & !ocold)

Av Andreas Collvin [2001-09-26]