Det var enklare förr. Åtminstone kändes det enklare. När jag i tonåren började samla på skivor med spelmusik kändes det som om jag hade koll på den bästa musiken, den som var värd att lägga till samlingen. I dag känns det inte längre så; spelbranschen är mycket större nu och det skulle vara en heltidssysselsättning att försöka överblicka alla spel som släpps i dag.
Även om det var enklare förr, så var det inte nödvändigtvis bättre. I dag kan nästan vem som helst med en dator utveckla spel – helt själv eller tillsammans med andra – och med gräsrotsfinansiering kan till och med ambitiösa och kostsamma projekt genomföras utan finansiärer med vinstmaximering som enda mål.
Ju fler spel som utvecklas, desto fler passerar obemärkt förbi. Det geografiska avståndet spelar fortfarande in; spel som utvecklas långt härifrån utan varken ett etablerat varumärke eller en tung marknadsföringsbudget lär inte orsaka någon större uppståndelse.
Ett sådant spel är Monarch: Heroes of a New Age, ett koreanskt onlinerollspel med storslagna arméstrider som dragplåster. Tiotusentals soldater kan slåss samtidigt i den över 10 kilometer stora spelvärlden som inspirerats av medeltida Europa. Som härförare slåss varje spelare för antingen republikaner eller religiösa grupper och utöver krigföring påstår utvecklarna att spelet har ett avancerat socialt och ekonomiskt system.
Jag stötte på Monarch av en slump på spelmusikkonventet MAGFest tidigare i år. Av ren nyfikenhet köpte jag både spelets soundtrack och en arrangemangsskiva från skivbolaget som fanns på plats. Albumen hade inte släppts officiellt ännu, men lanserades i smyg på konventet. Med facit i hand är jag väldigt glad att jag köpte albumen, för de visade sig innehålla riktig kvalitetsmusik med influenser från både gammal och ny spelmusik.
Monarch: Heroes of a New Age Original Soundtrack
Kompositör
Goomin Nam
Artikelnummer
SMRC-1001
Utgivet: 17 februari 2014
Spelets tonsättare Goomin Nam har jobbat med spelmusik i över ett decennium, men hans musik lanseras först nu officiellt i väst. Han har tidigare främst skrivit jazz- och popinspirerad musik, men musiken till Monarch är med ett fåtal undantag orkesterbaserad. Jazzinfluenserna lyser ändå igenom, framför allt i harmoniken. Lyssna till exempel på ”Theme of Monarch” eller ”Peaceful Macdallena”.
Soundtracket bjuder på en hel del variation inom ramarna för det episka, kvasimedeltida ramverket. Kompositionerna är genomarbetade och känns kompetent utförda. Goomin Nam bryter ingen ny mark eller bjuder på något som vi inte redan hört förut, men hans känsla för musikaliskt berättande höjer albumet från ett dussinverk i reakorgen till något som förtjänar betydligt mer uppmärksamhet än det lär få.
Musiken vilar tryggt på melodier och variationer av dessa. De flesta spår har ett tydligt ledmotiv som presenteras i olika former. Inga av dessa är återkommande utan varje spår står för sig själv. Allt detta är typiskt för äldre generationer av spelmusik. Att musiken inte är skriven för fem–tio år sedan märks på hantverket, på den rena förmågan som genomsyrar hela albumet.
En betydande del av soundtracket ägnas naturligt nog åt tung, dramatisk stridsmusik. Tyvärr verkar det vara Nams svagare sida, då de ofta låter alltför mycket som något som lika gärna kunde kommit från Hans Zimmer eller någon av hans lärlingar. Det positiva med det är att stridsmusiken är lika kompetent som resten av albumet, bara inte lika intressant. Undantagen är i mitt tycke är ”Bloodlust” och ”Forging Tension” som med variation och intressant harmonisering undviker att fastna i actionmusikmallen. Andra spår, som ”Dawn of Cablas”, känns mindre angelägna.
Bättre är då exempelvis ”Glorious Capital, Nineveh” med sin enkla, effektiva orkestrering och vackra melodiföring; den stillsamma ”Lake of Oblivion” med vemodig flöjt och skira piano-, harp- och pizzicatoackompanjemang; ovan nämnda ”Peaceful Macdallena” som verkligen frammanar en känsla av frid eller huvudtemat ”Theme of Monarch” med ständigt rörliga piano-ostinato och spännande, oväntade ackordvändningar.
Soundtracket är producerat med moderna, ekonomiskt smarta metoder. Liveinspelningar blandas med mjukvaruinstrument i studion till en helhet som i bästa fall lurar en att tro att allting är inspelat, men inte alltid. Stråkorkester och soloinstrument har spelats in medan till exempel slagverk och bleckblås lagts på i efterhand. Ibland varierar trovärdigheten inom ett och samma spår, som till exempel i ”A Land Without a King”, medan andra spår som ”Vanity” omedelbart låter som studioproduktioner.
Till slut är det Goomin Nams melodiska säkerhet och hantverksskicklighet som får mig att fortsätta lyssna – och som ger mig mersmak. Jag rekommenderar alla att ge albumet en ärlig chans. Särskilt alla som gillar RPG-musik, inte minst av den gamla skolan, kommer garanterat hitta saker här som faller dem i smaken.
Monarch: Heroes of a New Age Arrangements & Variations
Kompositör
Goomin Nam
Artikelnummer
SMRC-1002
Utgivet: 17 februari 2014
Samtidigt med soundtracket släpptes ett album med specialarrangemang av såväl Goomin Nam själv som en celeber uppsättning gästartister: Joshua Morse (OverClocked ReMix), Dale North (The OneUps, OverClocked Remix, Dragon Fantasy Book II) samt Gentle Love bestående av Norihiko Hibino (Zone of the Enders, Metal Gear Solid, m. fl.) och Ayaki.
En del av arrangemangen håller sig nära originalen; de olika versionerna av ”Peaceful Macdallena” och Glorious Capital, Nineveh” är praktexempel på detta. De gör ingenting nytt mer än att byta instrument, men är ändå välgjorda och njutbara, särskilt om man redan uppskattar dem från soundtracket. Andra är mer radikala omtolkningar; ”Forgotten Archduchess” blir till exempel en dåsig jazzballad med stämningsfull sång av Hyerim Ryu ackompanjerat av en jazztrio (som antagligen inte är inspelad live, tyvärr).
Det i särklass bästa spåret på skivan är en av dem som tar sig störst frihet med ursprungsmaterialet. Norihiko Hibino är mest känd för bland annat musiken till ett flertal delar i Metal Gear Solid-serien, men leder i egenskap av saxofonist även projektet Gentle Love. Hibino och pianisten Ayakis tolkning av ”Lake of Oblivion” – här mycket passande omdöpt till ”Gentle Oblivion” – är stundtals nästan smärtsamt vacker. Båda musikerna är mycket skickliga och skänker en dyster men värdig ton till det mer drivande originalet.
Goomin Nams egna ”Forest Void” är en experimentell tolkning av ”Wandering Woods”. Originalet är inte ett av mina favoriter från soundtracket och inte heller den här versionen fångar mitt intresse. Dale Norths ”The Merry Village” ändrar mest instrumentation och drar ner tempot på originalet ”Seaside Village”, men utan att göra något speciellt mer än att lägga på ett enkelt trumkomp som i mitt tycke känns malplacerat.
Arrangemangsalbumet är mer ojämnt än soundtracket och om jag ska vara ärlig hade jag föredragit att få denna som bonus tillsammans med soundtracket, snarare än att behöva köpa var och en för sig. Höjdpunkterna är för få för att jag verkligen ska kunna rekommendera albumet som helhet. Samtidigt är de riktiga höjdarspåren så pass bra att det kanske räcker för att rättfärdiga ett köp.
Båda albumen finns till försäljning på Loudr: Original Soundtrack / Arrangements & Variations. Albumen kostar $10 styck och $16 tillsammans. De finns även tillgängliga via iTunes, Amazon och Bandcamp. För mer information, besök Scarlet Moon Records.